torsdag den 23. februar 2012

"Samme dag næste år" - David Nicholls

Titel: Samme dag næste år
Forfatter: David Nicholls
Forlag: Thaning & Appel
Sider: 463
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 3/5











Fra bagsiden: 15. juli 1988. Emma og Dexter vågner op sammen efter deres dimissionsfedst. Foran dem ligger hele deres voksne liv fyldt med uanede muligheder - hvilken vej vil de hver især vælge? Og hvor vil de befinde sig året efter? Og året efter igen?
På trods af deres forskelle udvikler der sig et dybt venskab mellem de to, og vi følger deres liv på samme dag hvert år gennem tyve år.
"Samme dag næste år" er en varm og sjov fortælling om at blive voksen og at finde sin vej i livet og er en original og charmerende kærlighedshistorie.

Jeg havde store forventninger til denne bog, for jeg havde hørt rigtig meget godt om den. Men jeg synes altså ikke, det er en kærlighedshistorie, mere en livshistorie med alt, hvad det indebærer.
Hele konceptet er, at hvert kapitel er et nyt år og selvom det jo egentlig burde være til at forstå, havde jeg store problemer med det. Jeg overså tit, at der var kapitelskift og så er det en enorm forvirrende bog at læse.
Men ellers er den rigtig god. Følelser og begivenheder er beskrevet meget realistiske deri og David Nicholls har formået at gøre karaktererne meget levende og menneskelige. Og så synes jeg, det er vildt flot at kunne skabe en bog, der giver mening ud fra bare en enkelt dag hvert år. At kunne skabe så gode karakterer, at det kan lade sig gøre, viser virkelig hvor god en forfatter David Nicholls er.

1 kommentar:

  1. Åh nej, du vil også slå ihjel. xD Mange tak. Der er stadig mange indlæg tilbage, inden jeg er færdig med Bookshelf Tour. :)

    SvarSlet