torsdag den 15. marts 2012

"Når noget slutter" - Julian Barnes

Titel: Når noget slutter
Forfatter: Julian Barnes
Forlag: Tiderne skifter
Sider: 167
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 4/5






Bogen handler om den pensionerede Tony Webster, der i sin gymnasietid var del af et slæng, hvor især Adrian adskilte sig; han var simpelthen meget klogere end de andre. Tony kommer sammen med Veronica i løber af sin studietid, i et lidt underligt og sexløst forhold. Hun går dog fra ham og begynder at komme sammen med Adrian i stedet. Adrian begår selvmord 22 år gammel, hvilket overrasker Tony og de andre fra det gamle slæng meget.
Fyrre år senere modtager Tony et brev. Veronicas mor er død og har testamenteret en dagbog til Tony. Adrians dagbog...

Jeg ved ikke helt, hvor jeg kan lide denne bog. Den er markant anderledes end det, jeg plejer at læse. Den er skrevet i et flydende sprog, der er lidt mere kringlet end jeg er vant til, men stadig nemt at læse og forstå.
Jeg sidder hele tiden og venter utålmodigt på, hvad der står i dagbogen og jeg må indrømme at jeg var nødt til at læse slutningen to gange for at fatte den. Men den er virkelig god og overraskende. Rammende og speciel. Jeg kan kun anbefale denne bog, selvom den umiddelbart ikke virker som noget særligt. Giv den en chance!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar