tirsdag den 10. april 2012

"Ulvens bror" - Michelle Paver

Titel: Ulvens bror
Forfatter: Michelle Paver
Serie: Urtidskrøniken
Forlag: Sesam
Sider: 250
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 3/5





Torak er alene for første gang i sit 12-årige liv. Hans far er netop blev slået ihjel af en dæmonisk bjørn, men før han døde afkrævede han sin søn et løfte:

"Tiden er knap," afbrød hans far ham. "Aflæg nu dit løfte. Sværg ved min kniv. Sværg at du vil finde Bjerget... eller at du aldrig vil opgive at finde det." Torak bed sig i løben. Østhimlem var begyndt at lyse gråt omme bag træerne. Ikke endnu, tænkte han fortvivlet. Ikke endnu. "Sværg det," hviskede hans far. Torak lagde sig på knæ og tog kniven op. Den var tung. Det var en mands kniv, og den var for stor til ham. Han lagde den kejtet mod såret på sin underarm. Så lagde han den mod sin skulder, hvor ulvepelsstrimlen var syet fast til hans trøje. Og med skælvende stemme aflagde han eden. "Jeg sværger ved mit blod på dette knivsblad og ved hver af mine tre sjæle, at jeg vil finde Verdensåndens Bjerg... eller at jeg aldrig vil opgive at finde det." (s. 11)
Ulvens bror er en hyggelig bog. Den er meget dramatisk til tider og jeg fandt den egentlig ganske spændende. Michelle Paver er rigtig dygtig til at beskrive den rå og vilde natur uden at gøre beskrivelserne kedelige. Hun har også fuldstændig fanget ulvens ånd, jeg kan flere gange nikke genkende til opførslen (her sammenligner jeg med en hunds opførsel, da jeg aldrig lige har leget med en ulv) og jeg holdt rigtig meget af at læse om den lille ulvs finurligheder.
Jeg synes, det er en sød bog og det er rart at læse noget lidt andet, end det jeg plejer. Jeg vil i hvert fald gerne læse resten af serien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar