onsdag den 2. maj 2012

"Troskab" - Maggie Stiefvater

Titel: Troskab
Forfatter: Maggie Stiefvater
Serie: Ulvene fra Mercy Falls #3
Forlag: Gyldendal
Sider: 493
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 1/5


SPOILER ALERT


Læs først: Vildskab og Lidenskab


Dette er den sidste bog i “Shiver” serien og alt er markant anderledes i Mercy Falls. Grace er nu ulv og lever med flokken i skoven, Isabel kæmper mod sin far og med sine følelser, Cole jagter kuren og Sam forsøger at holde hovedet højt, mens han bliver beskyldt for at have myrdet Grace.


Jeg havde en så voldsom lyst til at kysse hende igen, jeg ville have mere af hende, men i stedet tog vi hinanden i hånden, lænede hovederne tilbege og drejede langsomt rundt, mens vi stirrede op i uendeligheden. Det var ligesom at falde eller flyve. Jeg var splittet mellem lysten til at styrte ud af øjeblikket, frem mod dette mere, og at blive i det, i en tilstand af konstant venten og konstant sikkerhed. Så snart vi trådte ind i huset igen, ville ulvejagten blive virkelighed, og det var jeg ikke parat til. (Sam s. 195)


Bogen er en kamp på tid mellem de to rivaliserende sider; Isabels far på den ene side, der vil have udryddet ulvene og gør sit bedste for at få tilladelse til en helikopterjagt på dem og Cole og Sam på den anden side, der gør hvad de kan for at beskytte ulvene, især Grace, og samtidig finde en kur. Spørgsmålet er bare, hvem kommer først og hvad er prisen?

Jeg vil så gerne elske Maggie Stiefvaters bøger, for jeg læser udelukkende gode ting om dem fra andre bloggere. Men det gør jeg bare ikke. Denne her er uden tvivl den kedeligste af bøgerne. Selvom Sam og Cole kender til den planlagte jagt, er det som om de giver op i forsøget på at stoppe den og kun et "heldigt bekendtskab" gør at de får en mulighed for at forberede sig. Isabel virker mest engageret og er den karakter, jeg bedst kan lide og hendes udvikling (og Coles) er det mest spændende i bogen.

Maggie Stiefvater får tit ros for hendes fantastisk måde at skrive på, men hendes skrivestil irriterer mig bare. Sætningerne er korte og det virker som om, man skal læse den langsomt og overvejende og det er jeg bare ikke god til. Jeg overvejer kraftigt at læse serien på engelsk for at se, om det kan forbedre min mening om bøgerne, for det kan ikke passe, at jeg finder dem middelmådige når alle andre elsker dem!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar