onsdag den 31. oktober 2012

Skygger fra Oktoberland - Nikolaj Johansen

Titel: Skygger fra Oktoberland
Forfatter: Nikolaj Johansen
Serie: -
Forlag: Replikant
Sider: 210
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 3/5


Bogen er et anmeldereksemplar fra Replikant, men meningerne er mine egne :)




Fra bagsiden:
Noget af det mest gruop­væk­kende er, når en person bare for­svin­der ud i det blå, for aldrig nogen­sinde at vende til­bage. Der trives en hel indu­stri af tv-​​programmer, hvis eneste formål er at gen­for­ene for­s­vundne slægt­ninge med den efter­ladte fami­lie. Men vi ser kun succeshistorierne… Skyg­ger fra Okto­ber­land er en for­tæl­ling om en ung piges mysti­ske for­svin­den og hendes fami­lies forsøg på at gen­finde hende. Det er en histo­rie om for­rå­else af sjælen og umen­ne­ske­lig­gø­relse af krop­pen, om kan­ni­ba­lisme og seksu­a­li­tet, og om håb­løse drømmerier.
For ti år siden for­svandt en pige fra sit hjem i Kol­ding, Danmark. Fami­lien, poli­tiet, omver­de­nen ledte efter svar, men fandt ingen tro­vær­dige. De, der ikke kendte hende, skrin­lagde sagen, lagde ube­ha­ge­lig­he­derne bag sig sammen med følel­sen af uaf­slut­tet­hed, men ikke fami­lien. Pigens, dat­te­rens, søste­rens, for­svin­den drev fami­lie­med­lem­merne fra hin­an­den og ind i hver deres verden, og de fandt hver deres util­stræk­ke­lige svar på, hvor deres elskede for­svandt hen.
Skyg­ger fra Okto­ber­land for­tæl­ler om fami­li­ens optrev­len af histo­rien og udfor­sker, hvor langt men­ne­sket vil tvinge sig selv ud for at finde hvis ikke sand­he­den, så i det mind­ste en for­kla­ring, der kan give ro i sjælen. Men en anden histo­rie for­tæl­les også. Om en blæksort verden, hvor en lille, hvid pige plud­se­lig dumper ned og oprø­rer bebo­erne. Om en indædt kamp mellem stærke og svage mænd, der vil beskytte og destru­ere den skrø­be­lige skik­kelse, der finder sig som offer for en hyste­risk hek­sej­agt. Om en kamp for at vende tilbage…

Skygger fra Oktoberland er nærmest en bog i to dele, hvor begge dele hænger sammen, men alligevel er dybt forskellige. En del, hvor en ung pige forsvinder og en familie går i opløsning i et forsøg på at finde svar og en anden del, hvor en ung pige kommer til et mørk og trist sted, der adskiller sig markant fra, hvad hun er vant til.

Den del, hvor familien oplever pigens forsvinden og langsomt må se mulighederne for en forklaring blive mindre og mindre, er helt fantastisk. Vi følger skiftevis moren, faren og drengen og oplever, hvordan de søger svar og kommer længere og længere fra hinanden. Jeg er vild med, hvordan det hele er beskrevet så jeg kan føle desperationen, længslen og håbløsheden. Følelser og handlinger er ikke på noget tidspunkt over-beskrevet, men snarere vist med få velvalgte ord, der sætter læserens egne tanker i gang. Selvom det var faren og drengens historier, jeg fandt mest interessant da jeg læste bogen, er det efterfølgende moren jeg har tænkt mest på. Jeg har haft svært ved at slippe den ensomhed hun udstråler og det er et glimrende tegn på, hvor stærkt denne del af bogen er skrevet.

Den anden del af bogen er ikke dårlig - faktisk kunne jeg rigtig godt lide den. Pigen kommer til et mørkt og dyster sted, hvor hun må lære at tilpasse sig og forsøge at forstå sig på væsner, hun intet kender til. Her møder hun Forføreren og Beskytteren og lærer, at alt har en pris.
Dog er der et par småting, som irriterer mig i denne verden, f.eks. bliver der omtalt landbrug, men der følger ingen forklaring på, hvordan et land i evigt mørke kan dyrke noget.

Skygger fra Oktoberland bliver solgt på at skulle være en efterforskning fra forfatterens side og derfor bliver historien et par gange 'afbrudt' af efterforskningsmateriale fra forfatterens side, både i form af kapitler og fodnoter, og det irriterede mig helt ekstremt. Det ødelagde historiens flow og virkede generelt malplaceret, til trods for at jeg godt kender baggrunden for det. Så er det straks bedre med det materiale, der kom omkring heksejagt i 1600-tallet, fordi det bandt historien endnu bedre sammen. Hele vejen igennem er sproget helt fantastisk, flydende og medrivende. Her er virkelig en forfatter, der kan sit kram! Jeg synes dog, at gyset mangler. Den er lidt små uhyggelig, men slet ikke som jeg havde forventet da jeg læste om den.

Jeg har haft ufattelig svært ved at give Skygger fra Oktoberland stjerner. Jeg vil utrolig gerne give den topkarakter for historien om familien, for jeg synes det var helt fantastisk og absolut det bedste ved bogen. Men efterforsknings-afbrydelserne og manglen på gys trækker desværre kraftigt ned, så jeg i stedet ender på 3 stjerner. Det er dog et kæmpe plus for mig, at det er muligt at få bogen til Kindle!

Skygger fra Oktoberland handler om at miste en person tæt på og hvordan tabet kan gøre, at man mister sig selv - men den handler også om at miste sig selv i kampen om at finde ud af, hvem man er.

2 kommentarer:

  1. Sjovt, det var lige nettop research delen der gjorde at jeg overhovedet sagde ja til at anmelde bogen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også det, der gjorde at jeg sagde ja. Og så trængte jeg lidt til et gys ;)

      Slet