tirsdag den 13. august 2013

Fokus på: Cassandra Clare - City of Ashes

Originaltitel: City of Ashes
Forfatter: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments
Forlag: Walker
Sider: 476
Udgivelsesår: 2008
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Den tavse by
Kilde: Kindle

Læs først: Dæmonernes by



16-årige Clary Fraye ønsker bare at hendes liv ville blive normalt igen. Men det er der vist ikke mange chancer for. For hun kan ikke komme udenom at hun nu er blevet i stand til at se vampyrer og varulve. Og at hun er blevet indlemmet i en verden af skyggejægere på jagt efter dæmoner. Samt at hendes mor ligger i en alvorlig magisk påført koma. Der er meget, der skal gøres i Clarys liv. For at hjælpe sin mor må hun prøve at komme i kontakt med den onde Skyggejæger Valentine, som siges også at være vanvittig – og hendes far.

***

Jeg havde ikke ligefrem høje forventninger til City of Ashes, men alligevel blev jeg skuffet. Den er faktisk dårligere end den første. Jeg blev simpelthen så træt af at læse om Clary og Jaces problemer med at være tiltrukket af hinanden og den lille smule action, der er, vejer overhovedet ikke op for det.

De skiftende synsvinkler hjalp ikke på at gøre historien spændende og det gjorde den ret forvirrende til tider. Der er simpelthen for mange forskellige personer at følge, uden at det egentlig er nødvendigt. Historien bruger uendelig lang tid på Jace og det er helt sikkert med til at trække min bedømmelse ned, for jeg kan VIRKELIG ikke fordrage ham! Jeg magter ganske simpelt ikke at han får fripas for sin opførsel, fordi han har haft en hård barndom. Han er et fjols og han trænger til at blive sat på plads!

Det irriterer mig også, at Cassandra Clare ikke formår at skrive et ordentligt plot-twist. Alt bliver hintet så voldsomt, at det er uendelig let at regne ud længe før det sker. Af samme grund virker det heller ikke slemt at Jace og Clary skal være søskende, for come on - vi ved jo alle sammen godt, at det er de ikke. Der er et par andre ting i bogen, der bliver nævnt uden at blive uddybet og som derfor egentlig ikke giver mening. Som f.eks. Maia, der bliver gjort til varulv af en ekskæreste som en form for hævn (nu er du min for evigt muhaha) - men vi ser aldrig noget til ham? Hvorfor skulle han gøre hende til varulv for så at lade hende være? Jeg forstår det ikke!

Simon, Alec, Maia og Magnus er de eneste person, jeg egentlig brød mig om. De havde en smule dybde og deres handlinger er spændende det meste af tiden. Især Maia kunne jeg rigtig godt lide og Simon er den eneste person i hele bogen, der faktisk udvikler sig. Skræmmende, men sandt. Til gengæld kan man håbe på, at serien kun kan blive bedre herfra! (For helt ærlig, slutningen er simpelthen latterlig i City of Ashes!)

Sproget er en smule forbedret i forhold til den foregående bog, men uden at være fantastisk. Til gengæld kan jeg virkelig godt lide humoren og den hjalp mig da også gennem de steder, hvor jeg virkelig overvejede at lægge min Kindle til side og lave noget andet. Det samme gjorde universet og tanken om, at jeg bare VIL opleve det fantastiske Idris, er nok til at få mig igang med den næste bog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar