mandag den 5. marts 2012

"Ilddåb" - Robert Muchamore

Titel: Ilddåb
Forfatter: Robert Muchamore
Serie: CHERUB #1
Forlag: Phabel
Sider: 305
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 4/5










James og hans søster Lauren kommer en dag hjem og finder deres mor død. Da James ikke har nogen familie, ender han på børnehjem, mens Lauren kommer til at bo hos sin far. James ender hurtigt i ballade, men inden det bliver alt for alvorligt, bliver han opdaget af CHERUB - en organisation for spionerne under 18. Her får han muligheden for at uddanne sig til spion og komme på missioner, hvis han vel og mærke klare den 100 dage lange træningslejr. Problemet er bare at James er rædselslagen for vand - og det duer ikke, hvis man vil være spion!

Jeg er slet ikke målgruppe for denne bog (som snarere er henvendt til 10-14-årige drenge end 23-årige unge kvinder) men jeg synes alligevel, den er ganske fremragende.
Både personer og historier er troværdige, bortset fra en enkelt ting eller to, som jeg fandt lige lovlig overdrevet. James er en utilpasset rod, der har svært ved at koncentrere sig om den samme ting i længere tid, simpelthen fordi han er for doven. I CHERUB får han muligheden for at ændre den livsstil, han var på vej ind i. Bogen er actionfyldt, men lader samtidig læseren kommer under huden på både de voksne og børnene. Og så kan jeg rigtig godt lide den måde, den slutter på, med en lille opsummering af, hvad der sker for de forskellige personer fremadrettet.
Bogen er spændende og godt skrevet og er nydt af både mig og (i skrivende stund) Hr. Kæreste.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar