onsdag den 16. maj 2012

Crossed - Ally Condie

Titel: Crossed
Forfatter: Ally Condie
Serie: Matched #2
Forlag: Cicero
Sider: 321
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 2/5

SPOILER ALERT

Læs først: Matched


Fra Cicero: Cassia har forladt Samfundet og er rejst til De Ydre Provinser for at finde Ky. Hun får selskab af enspænderpigen Indie, og rejsen gennem kløften bliver lang og barsk for de to piger. Men deres søgen efter Ky bliver i lige så høj grad en søgen efter Oprøret, der må gemme sig derude, og som de ønsker at tilslutte sig. Langsomt går det dog op for Cassia, at der er noget, Indie holder skjult, og spørgsmålet er, om hun overhovedet er til at stole på.

Bogen er skrevet fra skiftevis Ky's og Cassia's synsvinkel, noget der forvirrede meget rigtig meget i starten.

Det trekantsdrama, der bliver lagt op til, virker forceret, som om Cassia egentlig godt ved hvad hun vil, men for spændingens skyld, er vi nødt til at høre en masse om begge fyre samt fordele og ulemper ved dem begge.
I Matched giver det god mening, at der bliver talt meget om at skrive og læse, men det tager bare overhånd i Crossed. Pludselig er alt blevet til digte og da jeg ikke er særlig stor fan af netop den måde at skrive på, taber bogen mig lidt her.

Cassia er desværre ligeså kedelig og flad som i den første bog og det er bare så ærgeligt. Det virker ikke som om hun er helt klar over, hvorfor hun kæmper mod Samfundet og hun lader egentlig bare nogle andre tage kommandoen.
Jeg kunne rigtig godt lide Ky i den første bog, han var energisk og livlig. Faktisk var han den eneste af personerne, der gav mig lyst til at fortsætte læsningen. Men i denne bog er han blevet lidt ligegyldig og kedelig. Hans energi er væk og tilbage er bare en tom skal, jeg ikke føler nogen forbindelse til. Han var meget aktiv i Matched, så det var utrolig skuffende, at han optrådte så passivt.
Til gengæld er Xander blevet mere interessant. Vi ser en ny side af ham, selvom han kun optræder ganske kort i bogen. Jeg ville rigtig gerne have set handlingen fra hans side, fremfor Ky's. Min eneste grund til at læse den sidste bog i serien, er for at finde ud af, hvad der fremover sker med Xander.

Jeg kan desværre ikke anbefale denne serie, selvom den umiddelbart virker til at have en masse potientiale.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar