fredag den 18. maj 2012

Dinosaurens fjer - Sissel-Jo Gazan

Titel: Dinosaurens fjer
Forfatter: Sissel-Jo Gazan
Forlag: Gyldendal
Sider: 447
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 2/5




Fra bagsiden: Anna er vred. På sin mor, sit liv, sit biologispeciale og ikke mindst sin vejleder på Biologisk Institut, der har været umulig gennem et helt år. Da vejlederen bliver fundet myrdet, ligner det hævn, men har Anna slået ham ihjel? Politimanden Søren vil lade tvivlen komme Anna til gode, hvis hun hjælper ham med at begribe sagens makabre omstændigheder og ikke mindst med at gennemskue den naturvidenskabelige verden, der er styret af magt og prestige. Her er alle villige til at gøre alt for at nå længst.
Pludselig er Anna midt i et mareridt af sammenhænge, der har tråde dybt ind i hendes speciale om dinosaurernes historie og endnu dybere ind i hendes eget liv - og i Sørens.

Jeg var bange for, da jeg gik i gang med bogen, at hele historien omkring dinosaurer ville være dominerende og kedeligt. Det var dominerende, men langt fra kedeligt. Det er skrevet så det er til at forstå og det virker naturligt i historien.

Selve mordgåden var en smule underlig og jeg nåede ret langt hen i bogen, før jeg fik mistanke om, hvem der var morderen. Det er en fordel for mig, selvom jeg i dette tilfælde synes, hele slutningen var en smule mærkelig.

Desværre er der jo nogle minusser ved bogen, eftersom den kun har fået 2 ud af 5. Der er simpelthen for mange ligegyldige sidehistorier. Jeg gider ikke læse en bog, hvor 1/3 er irrelevante sidehistorier. Desuden sker der nogle ting i bogen, jeg slet ikke kan få til at give mening. F.eks. bestemmer Anna sig for at opsøge sin sundhedsplejerske, fordi hun finder sin dåbsattest og opdager, at hun først fik et navn, da hun var 11 måneder. Det holder simpelthen ikke i mit hoved.

Bogen virker som en blanding af krimi og chick-lit. Mord-delen, der er lidt for underlig og chick-lit-delen, hvor Annas selvransagelse er i fokus. Desværre fungerer det ikke og det virker i stedet som om bogen vil for meget og derfor ikke får det til at hænge helt sammen.

2 kommentarer:

  1. Jeg vil fuldt ud give dig ret i dine kritikpunkter.

    Jeg synes at det er en rigtig god bog om den akademiske verden, men så er den blevet ødelagt af, at der er blevet lagt krimi i chick-lit delene ovenpå, og jeg har den mistanke at de er kommet på udelukkende for at være mere salgbar

    Boggrisen

    SvarSlet
  2. Det tror jeg du har ret i, den forsøger at få en bredere målgruppe, men den fejler bare grumt i forsøget, desværre.

    SvarSlet