mandag den 29. april 2013

Et sted i nærheden - Cecelia Ahern

Originaltitel: A Place called Here/There's No Place like Here
Forfatter: Cecelia Ahern
Serie: -
Forlag: Bazar
Sider: 423
Udgivelsesår: 2008
Læst på: Dansk
Dansk titel: Et sted i nærheden
Kilde: Købt





Undrer du dig nogensinde over, hvad der bliver af alt det, der forsvinder?

Det har Sandy Shortt undret sig over, siden hun var ti år, og Jenny-May hjemme fra gaden blev væk. I virkeligheden var Jenny-May klassens ondeste pige, men efter hun forsvandt og blot tonede frem på skærmen i alles stuer med sit lyse hår og sine blå øjne, forvandlede hun sig til en engel.

Sandy bliver besat af at finde ting og siden personer, der er forsvundet, og så snart noget er fundet, går hun i gang med at lede efter den næste strømpe, ting eller person, der stadig ikke er dukket op.

Men så en dag forsvinder Sandy selv. Endelig får hun svar på nogle af de spørgsmål, der har hobet sig op i hende - og finder noget, hun slet ikke havde regnet med.


***

Jeg har hørt så utrolig mange gode ting om Cecelia Ahern. Hun skulle være en helt fantastisk forfatter og hendes bøger skulle være bare lige en smule bedre end andet chick-lit. De skulle desuden have et element af mystisk i sig, hvilket jeg jo kun syntes var en fordel. Men ak, hvor blev jeg dog skuffet over Et sted i nærheden. Den var på ingen måder, hvad jeg havde håbet.

Historien starter sådan set meget godt. Sandy er en speciel hovedperson, men hun bliver interessant jo mere der bliver afsløret af hendes fortid. Bipersonerne virker lidt flade og det er egentlig kun Jack, jeg bryder mig om. Han er spændende at følge og hans historie og problemer er den del, jeg bedst kan lide ved historien.

Et sted i nærheden bliver virkelig underlig, når Sandy forsvinder. Stedet, personerne og handlingen er for for sære og jeg måtte tvinge mig selv til at læse den færdig. Det hele bliver bare så ligegyldigt og jeg tabte følelsen af at forstå bogen. Mysteriet omkring Sandys forsvinder bliver irrelevant, fordi man følger hendes kamp for at komme hjem og hendes kamp for at komme hjem bliver ligegyldig, fordi man ved at ingen rigtig savner hende.

Jeg må indrømme, at jeg havde forventet mere af Cecelia Ahern. Jeg har ikke givet op på hendes bøger endnu, primært fordi jeg ejer to andre af hende, men mine forventninger er blevet massivt sænket. Heldigvis er sproget i bogen flydende og let, så der er håb endnu, hvis bare den næste historie har et bedre indhold.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar