tirsdag den 23. april 2013

Pretty Dark Nothing - Heather L. Reid

Originaltitel: Pretty Dark Nothing
Forfatter: Heather L. Reid
Serie: Pretty Dark Nothing #1
Forlag: Month9Books
Sider: 321
Udgivelsesår: 2013
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: ARC




Det er 23 dage siden Quinn har sovet i mere en få minutter af gangen. Dæmoner har indvaderet hendes drømme, forfølger hende og hvisker om hendes død. Manglen på søvn og den konstante frygt ødelægger hendes liv. Energidrikke og koffeinpiller gør knap nok en forskel. Da Quinn falder hen på skolens gang, kommer Aaron, en fyr med hukommelsestab og psykiske evner, ind i hendes mareridt. Dæmonerne vil gøre alt for at holde dem fra hinanden og holde Aaron fra at opdage de hemmeligheder, der er låst væk i hans hukommelse. Sammen vil de kunne forvise mørket tilbage til underverdenen for altid. Medmindre dæmonerne slår dem ihjel først.

***


Pretty Dark Nothing er en 2013 Debut og jeg har glædet mig længe til at læse den. Seriøst, prøv lige at se det vanvittig smukke cover!

Quinn er langtfra den ideelle hovedperson for mig. Hun har tydeligvis problemer, både følelsesmæssige fordi hendes far er smuttet og hendes kæreste er gået fra hende og psykiske fordi hun bliver jagtet af dæmoner og skygger hver gang hun falder i søvn. Det er et rigtig fedt udgangspunkt for en bog, men det giver også forfatteren et valg; enten bliver hovedpersonen en ynkelig lille pige eller også vælger hun at kæmpe. Quinn er desværre den første af slagsen. Hun er så overvældet af alt det, der sker for hende, at hun bliver passiv og bare lader tingene ske og lader andre foretage valgene for hende. Og det er bare så DUMT! Hendes problemer, tanker og følelser er ellers super godt fortalt og jeg kunne følge hende langt hen af vejen, men på et tidspunkt falder det hele bare til jorden.

Aaron er til gengæld en helt anden sag. Han er simpelthen så fantastisk! Sød, ægte og fuldstændig forgabt i Quinn. Synspunktet skifter mellem Quinn og Aaron, så man også får mulighed for at komme ind i hans tanker og det elsker jeg! Han holder det meste af bogen kørende selv og han får diverse teenagedramaer til at virke realistiske og sandsynlige.

Heahter L. Reid skriver rigtig godt og formår at holde balancen mellem uhygge og komedie. Det sjove element består af vennerne Reese og Marcus og især Marcus har en skøn humor.
"I've never seen someone so determined to stay at school." She squinted at Quinn, deciding her fate. "I'm still calling your mother; she needs to know. But I won't send you home if you come to my office for some orange juice and cookies." "You're not going to share your liver and onions with a starving girl, Mrs. C?" Marcus asked. "Shameful. And you're supposed to be a health professional." She scrowled at him. "That's enough from you, Mr. Woods. The three of you should get to class. I'll take it from here." "What? I'm just trying to make the girl laugh. They say laughter is the best medicine. You're a nurse. You should know that."
Det uhyggelige i historien er især udtrykt i starten med tågerne, stemmerne og skyggerne. Sidenhen bliver dæmonerne mere 'rigtige' og begynder at have vinger og hvæse og så forsvandt det uhyggelige for mig. Slutningen er dog det værste ved bogen. Den ændrer hele historien og det kommer nærmest som et lyn fra en klar himmel (der har været et par enkelte hints, men de har været meget svage). Til trods for min forholdsvis høje rating, er jeg desværre ikke sikker på jeg vil fortsætte serien. Det blev for underligt for min smag.

2 kommentarer:

  1. Og jeg tror jeg ville stå af overfor den bog allerede ved: "Det er 23 dage siden Quinn har sovet i mere end få minutter af gangen" .. Er det overhovedet muligt uden at falde om af søvnmangel eller sådan noget? Det lyder riiimelig vildt alligevel ..
    Og så lyder hun som sådan en hovedperson jeg ville hade som pesten .. En skam, den er ellers så pæn!
    Og jeg kan stadig ikke finde ud af hvorfor man ikke kan kommentere som blogger ovre hos mig mere .. Ved sgu ikke lige hvad jeg har fået trykket på :P Men det er i hvert fald ikke meningen, så jeg piller lidt videre og håber jeg får trykket tilbage på en eller anden måde ..

    SvarSlet
    Svar
    1. Så voldsomt er det heller ikke i bogen ;) Det virker mere realistisk deri! Og jeg er så træt af at den er så ringe, for jeg elsker virkelig coveret og ville vildt gerne have den til at stå og pynte på hylden, men jeg gider ikke give penge for den!

      Super :) Det undrede mig også at jeg pludselig ikke kunne kommentere som jeg plejer :)

      Slet