søndag den 2. juni 2013

The Assassin's Curse & The Witch's Betrayal - Cassandra Rose Clarke

Originaltitel: The Assassin's Curse
Forfatter: Cassandra Rose Clarke
Serie: The Assassin's Curse #1
Forlag: Strange Chemistry
Sider: 295
Udgivelsesår: 2012
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Købt





Ananna af Tanarau forlader sine forældes skib, da de prøver at få hende gift ind i en allieret piratklan. Men det får bare den fornærmede klan til at sende en snigmorder efter hende. Og da Ananna ender møder ham ansigt til ansigt, armeret med magik hun ikke helt ved, hvordan hun skal bruge, kommer hun ved et uheld til at aktivere en forbandelse, der binder dem sammen. Nu er Ananna og snigmorderen nødt til at arbejde sammen for at bryde forbandelsen...

***

Efter at have læst The Mad Scientist's Daughter, var mine forhåbninger til Cassandra Rose Clarke skudt fuldstændig i vejret. Jeg vil ikke sige, at jeg blev skuffet over The Assassin's Curse, men den var så absolut anderledes end hvad jeg havde regnet med.

Jeg kan godt lide Ananna, selvom hun til tider irriterede mig ret meget. Hun er datter af en pirat og har brugt hele sit liv på et skib og det er virkelig let at mærke på hende. Hun er en stærk hovedperson, der er villig til at gå langt for at få sine drømme gjort til virkelighed og hun finder sig ikke i noget! Samtidig er hun til tider for meget, fordi hun vil bevise at hun kan alting selvom hun 'kun' er kvinde. Hendes måde at tale på irriterede mig en del i starten, fordi det virkede malplaceret i historien, men jeg vænnede mig til det og endte med at synes, at det passede perfekt til hende.

Jeg ville have elsket, hvis historien også var blevet fortalt fra Najis - snigmorderen - synspunkt, for han var utrolig svær at komme under huden på. Det er først i slutningen af bogen, at jeg egentlig følte at han var et menneske og ikke bare en papfigur. Jeg elskede den smule information, der kom om hans Orden og jeg ville have elsket at høre mere. Heldigvis er der masser af piratinfo til at veje op for den manglende snigmorderinfo og forhåbentlig kommer der mere i den næste bog.

Historien er spændende og stopfyldt med action. Den magiske del var helt fantastiske og jeg elsker især snigmordernes skygge-evne. Sproget var meget anderledes end jeg forventede. Det er flydende og letlæseligt, men uden den dybde, som The Mad Scientist's Daughter havde. Bogen henvender sig tydeligvis til et yngre publikum, men det fungerede stadig rigtig godt for mig og bogen var hurtig læst. The Assassin's Curse er for alle, der har hang til eventyr, mystik og magi - og så er blanding af pirater og snigmordere da nærmest umulig at sige nej til!

Originaltitel: The Witch's Betrayal
Forfatter: Cassandra Rose Clarke
Serie: The Assassin's Curse #0.5
Forlag: Strange Chemistry
Sider: 38
Udgivelsesår: 2013
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Købt




Naji er snigmorder og han har endelig fået en vigtig opgave: dræb Lisim Sarr. Problemet er bare, at Naji ikke kan finde sit mål. Lisim Sarr er blevet skjult af heksen Leila. Nu må Naji finde Lisim, inden han dræber andre, men det bliver en svær opgave, for manden er ikke til at spore med normal magi.

***

Jeg er en sucker for short stories, der giver mig indblik i andre personer og det er netop hvad The Witch's Betrayal gør.

Det er fedt endelig at komme under huden på Naji og komme til at kende hans tanker og lære, hvordan han fik sit ar. Historien er, trods sin længde, rigtig spændende og medrivende. Den er selvfølgelig hurtigt læst og det ville have været super fedt med endnu mere info, især omkring Leila og deres tidligere forhold, men alt i alt synes jeg det var en god historie og det var fantastisk at læse fra Naji's synspunkt. Nu kan jeg slet ikke vente med at komme i gang med The Pirate's Wish og finde ud af, hvad der sker med Ananna og Naji!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar