onsdag den 14. august 2013

Fokus på: Cassandra Clare - Urværks-englen

Originaltitel: Clockwork Angel
Forfatter: Cassandra Clare
Serie: The Infernal Devices #1
Forlag: Borgen
Sider: 409
Udgivelsesår: 2013
Læst på: Dansk
Dansk titel: Urværks-englen (Djævelske mekanismer #1)
Kilde: Anmeldereksemplar fra Borgen.





Magi kan være farlig, men kærlighed kan være endnu farligere...

Da 16-årige Tessa i slutningen af 1800-tallet tager til England for at møde sin bror, venter noget frygteligt på hende i Londons underverden.
Vampyrer, warlocks og andre overnaturlige væsener hærger de dunkle gader, og det er kun Skyggejægere, der forsøger at opretholde freden.
Tessas bror møder ikke op for at hente Tessa på kajen, i stedet bliver hun bortført af de mystiske Mørkesøstre - medlemmer af den hemmelige organisation Pandemonium Club. Hos dem opdager hun, at hun kan transformere sig til et hvilket som helst andet menneske, en yderst sjælden evne, som lederen af klubben - den mystiske Magister - for enhver pris vi udnytte.
Ensom og på flugt søger Tessa tilflugt hos Skyggejægerne, men bliver snart trukket ind i en grufuld konflikt, som stiller hende over for det umulige valg: skal hun redde sin bror eller hjælpe sine nye venner med at redde verden?

***

Jeg ville virkelig ønske, jeg havde læst Urværks-englen, før jeg læste Dæmonernes by. Hele universet og alle de forskellige væsener og regler bliver meget bedre forklaret i denne og jeg følte, at jeg fik et meget bedre indblik i alting.

Desværre kan man ikke sige at persongalleriet har forandret sig synderligt. Det er stort set den samme slags personer, der optræder på Instituttet og igen bliver der lagt op til et trekantsdrama, der overhovedet ikke virker særlig trekantsdrama-agtigt, fordi der slet ikke er nogen tvivl om, hvem Tessa vil have.

Jeg har det generelt lidt svært med Tessa, fordi hun siger et og gør noget andet. F.eks. tænker hun meget over, hvordan kvinder og mænd bør opføre sig overfor hinanden, men gør selv det modsatte af, hvad hun tænker. Hun ændrer sig lidt igennem bogen og bliver mere kick-ass og i slutningen endte jeg faktisk med næsten af respektere hende. Af de to fyre er det klart Jem, jeg bedst kan lide. Han er sød og rar, hvorimod Will er hamrende arrogant og irriterende. Og så er jeg vildt træt af, at en trist fortid giver fripas til at opføre sig som et fjols!
"Man skal altid være varsom med bøger," sagde Tessa,"og deres indhold, for ord har magten til at forandre os." (s. 81)
Urværks-englen er en del bedre end Dæmonernes by og det er tydeligt at mærke, at Cassandra Clare vokser med opgaven som forfatter. Jeg elsker, at historien foregår i 1800-tallets London og at den har en fin steampunk atmosfære over sig. Historien er mere grov og voldsom end Dæmonernes by og har næsten en smule gyser-stemning over sig, men uden at det bliver for meget. Jeg er vild med teknikken, detaljerne og, som altid, universet. Har du endnu ikke læst noget af Cassandra Clare, kan jeg anbefale dig at starte her.


4 kommentarer:

  1. Jeg er enig i det med Will - og så synes jeg faktisk lidt han var en Jace-klon. Samme opførsel og samme dårlige fortid der skal undskylde deres opførsel ..

    SvarSlet
  2. Ved ikke om du allerede har læst fortsættelsen eller har planer om det, men ellers vil jeg i hvert fald klart anbefale det. Synes personligt at serien bare blev bedre og bedre. Angående trekantsdramaet udvikler det sig en del, og er ikke lige som man først skulle tro. I 2'eren hører man også mere til Will og får forklaret hvorfor, at han opfører sig som han gør (;

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har læst resten af serien (dog ikke, da jeg skrev den her anmeldelse) :)

      Må indrømme at jeg aldrig bliver super vild med trekantsdramaet og aldrig bliver fan af Will, men er enig i at serien kun bliver bedre :)

      Slet