søndag den 12. januar 2014

Katsas fortælling - Kristin Cashore

Originaltitel: Graceling
Forfatter: Kristin Cashore
Serie: Talentian #1
Forlag: Tellerup
Sider: 447
Udgivelsesår: 2011
Læst på: Dansk
Dansk titel: Katsas fortælling
Kilde: Købt







Første sætning: I disse kasematter var mørket komplet, men Katsa havde et detaljeret kort i hovedet, og indtil nu havde det vist sig at være korrekt, som alle Olls kort.


***

Hvis du har talent for at slå ihjel - hvad vil du så bruge det til?

Katsa er kun lige fyldt otte år da en fjern slægtning kommer på besøg. Hun bryder sig ikke om ham - han følger tjenestepigerne med lystne blikke og befamler dem, når han tror at ingen lægger mærke ti det. En dag retter han opmærksomheden mod Katsa. "Sikke en køn lille tingest," siger han mens han lader sin hånd glide over hendes ben. Instinktivt snurrer Katsa rundt, hvorefter hun placerer et slag lige i ansigtet med så fin præcision at næsebenet bliver skubbet op i hjernen - han er død inden han rammer gulvet...

Talentianer er født med en særevne. Den før dem til eksperter på forskellige områder. Nogle er begavede kokke, andre geniale musikere, dansere eller sangere. Den nittenårige Katsa er en gudbenådet dræber... dette er hendes fortælling.


***

Jeg elsker virkelig hele ideen bag Talentian universet. At nogle mennesker er født med særevner og at dette kan ses ud fra deres forskelligfarvede øjne er intet mindre end genialt. Samtidig er Talentianerne frygtet fordi man ikke på forhånd kan vide, hvilken særevne de har. Udgangspunktet for historien er simpelthen fantastisk. 

Katsa er en skøn hovedperson. Hun er meget voldsom, kort for hovedet og egenrådig, men man er ikke i tvivl om at hun gemmer på så meget mere. Hun undertrykker sig selv og en stor del af sin menneskelighed, men efterhånden som historien udfolder sig, udvikler hun sig helt vildt. Persongalleriet er forholdsvis enkelt og man kommer hurtigt til at holde af hver enkelt og kende dem godt, netop fordi der ikke er så mange. Især var jeg vild med Raffin, Po og Randa, fordi de er så levende og godt beskrevet.

Historien følger Katsa på både hendes rigtige rejse og hendes følelsesmæssige udviklingsrejse. Det lyder måske en smule kvalmt, men det fungerer virkelig godt og det meste af tiden virker hendes reaktioner både naturlige og realistiske. Historien er en del gennemskuelig til tider, men samtidig er der flere steder, hvor jeg virkelig blev overrasket over den drejning, tingene tog. Kristin Cashore skriver rigtig godt og varieret og det er nemt at leve sig ind i den middelalderlige verden, hun har skabt.

Når historien ikke opnår 5 stjerner, er det fordi den begynder at halte lidt over halvvejs. Der er for meget fokus på rejse-delen og for lidt fokus på følelser og udvikling. Det er som om Katsa går lidt i stå omkring sig selv og bare skal have rejsen overstået og det er en skam, for det er netop hendes udvikling og forandring, der gjorde bogen så spændende. Ikke desto mindre har jeg helt sikkert planer om at læse de næste to bøger af Kristin Cashore. De er ikke rigtige efterfølgere, men snarere companion-novels, der foregår i samme univers - og jeg elsker altså Talentian universet!

2 kommentarer:

  1. Den bog har stået på min ønskeseddel i... oh well, flere år efterhånden! Kan være jeg snart skal tage mig sammen og få købt bøgerne. Så vidt jeg forstår din anmeldelse, så er det ikke en trilogi, men en enkeltstående bog - og at der er to andre bøger, der foregår i samme verden? Ved du, om der kommer flere bøger i denne verden?

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lidt underligt med Talentian-bøgerne for egentlig hænger de sammen, men de bliver kaldt companion-novels - eller, jeg mener, de hører sammen!

      2'eren, Flammes fortælling (Fire på engelsk), foregår en hel del år før Katsas fortælling, men kan ikke læses før den for den er fyldt med meget potentielle spoilers, hvis man er bare en smule tænkende når man læser. Flammes fortælling har dog helt andre hovedpersoner og foregår i en anden del af verdenen, men en person går igen i begge bøger og er vigtig for historien i Katsas fortælling - deraf spoilers. Bitterblue, den sidste bog som ikke er oversat til dansk, handler om en af hovedpersonerne i Katsas fortælling 8 år efter den bog og kan altså heller ikke læses før Katsas fortælling. Så for mig er det altså en trilogi, selvom man nok ikke behøver læses 2'eren :) Håber det gav en smule mening ;)

      Umiddelbart tror jeg desværre ikke der kommer flere, men jeg går stadig og krydser fingre og at Kristin Cashore pludselig skriver flere :D Selvom jeg ikke er ligeså vild med Flammes fortælling som Katsas fortælling, er det stadig udmærket fantasy og netop den slags, jeg elsker :)

      Slet