torsdag den 16. januar 2014

Splittet - Teri Terry

Originaltitel: Fractured
Forfatter: Teri Terry
Serie: Slated #2
Forlag: Nyt Nordisk Forlag
Sider: 299
Udgivelsesår: 2013
Læst på: Dansk
Dansk titel: Splittet
Kilde: Anmeldereksemplar fra Nyt Nordisk Forlag

Læs først: Slettet.






Første sætning: Regn gør gavn på mange måder.

***

Kyla burde slet ikke kunne huske noget fra før hun blev slettet, men flere og flere skræmmende minder dukker op, og hun begynder at tvivle på, hvem hun virkelig er.
Har hun været med i en oprørsbevægelse? Har hun deltaget i en angreb mod Lorderne, som overvåger befolkningen og holder landet i et jerngreb? Eller er hun en ganske anden?

Kyla føler, hun lever i en verden af løgne og hemmeligheder, og der er ingen, hun tør stole på. Slet ikke systemet, som hævder at hendes bedste ven Ben er død. Men er han nu også det?
Da Kyla konfronteres med en tiltrækkende og farlig skikkelse fra sin fortid, hvirvles hun ind i voldsomme begivenheder, som tvinger hende til at beslutte sig for, hvem hun vil være.

***

Jeg var vildt begejstret for Slettet, da jeg læste den og mine forventninger til Splittet var derfor tårnhøje. Desværre kunne den ikke leve op til mine forventninger. Den var forvirrende til tider og Kyla var ikke, som jeg huskede hende.

Kyla er stadig en spændende hovedperson, for selvom hun har fundet ud af en lille smule om sig selv, er der stadig massevis af spørgsmål både for hende og for læseren. Hendes tanker var interessante og gav god mening, men jeg synes ikke altid, hendes handlinger passede til hende. Hun blev lidt for fandenivoldsk og ligeglad til tider og det irriterede mig, fordi jeg egentlig så hende som en påpasselig type, der, til trods for sin nysgerrighed, formåede at tænke sig om inden hun sprang ud i noget nyt. Generelt tænker hun sig overhovedet ikke om i Splittet og selvom hun egentlig ikke kan/burde stole på nogen, hopper hun i med begge ben, hver gang folk er venlige overfor hende.

Resten af persongalleriet er jeg heller ikke videre begejstret for med undtagelse af Lysander og Nico. De er velafrundede og interessante, mens resten af personerne virker som overfladisk fyld, der aldrig kommer til sin ret. Lysander er en fantastisk person og helt sikkert den, jeg allermest nød at læse om i de forholdsvis korte perioder, hvor hun var med. Nico er så kompleks og djævelsk fræk, at han er en fryd at læse om.

Jeg er vild med den verden, som Teri Terry har fået opbygget og jeg ville virkelig gerne have haft endnu mere information omkring alting. Selvfølgelig bliver der forklaret og uddybet løbende, men det er bare ikke nok til at tilfredsstille mit indre vidensmonster. Jeg håber, at alle mine spørgsmål bliver besvaret i afslutningen på trilogien (som jeg i øvrigt glæder mig helt vildt til at læse).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar