lørdag den 1. februar 2014

Flammes fortælling - Kristin Cashore

Originaltitel: Fire
Forfatter: Kristin Cashore
Serie: Talentian #2
Forlag: Tellerup
Sider: 436
Udgivelsesår: 2011
Læst på: Dansk
Dansk titel: Flammes fortælling
Kilde: Købt

Læs først: Katsas fortælling.





Første sætning: Lærk tænkte tit ved sig selv at han aldrig ville have overlevet Mikras død hvis det ikke havde været for deres nyfødte søn.

***

Hvis du kan kontrollere andres vilje - hvad vil du så få dem til?

Flamme, en ung kvinde med en uimodståelig skønhed, kan styre enhver med tankens kraft. Evnen er dog mere en forbandelse end en gave, for hun er bange for at bringe død og ulykke over andre. Kongeriget trues af krig og oprørske stormænd, så derfor bliver Flamme ført til hovedstaden af prins Brigan – og presset til at bruge sine kræfter. Men samtidig forelsker hun sig i Brigan ...

Den syttenårige Flamme får brug for alle sine evner
for at sikre sin egen og kongerigets overlevelse ... dette er hendes fortælling.


***


Flammes fortælling er meget anderledes end Katsas fortælling og hvis man forventer et lige så actionpræget eventyr, bliver man slemt skuffet. Men Flamme er også en meget anderledes hovedperson end Katsa. Hun er mere rolig, usikker på en anden måde og skal konstant være på vagt overfor alle, både fordi hendes skønhed får folk til at opføre sig underligt, men også fordi hun er et monster og stort set alle derfor enten hader eller frygter hende. Præcis som Katsa udvikler hun sig dog meget gennem historien. Hun møder utrolig mange forskellige mennesker på sin vej og de har allesammen indflydelse på hendes udvikling. Det er interessant at følge og må siges at bære historien et langt stykke af vejen.

Selvom de to bøger i Talentian-universet hænger sammen, er det kun gennem et ganske tynd tråd. Faktisk foregår Flammes fortælling slet ikke i De 7 Riger som Katsas fortælling gjorde, men derimod i en anden verden på den anden side af bjergene. Selvom de to steder minder om hinanden på mange måder, er de dog også forskellige. Flammes verden har nemlig ikke talentianere, men derimod monstre. Monstrene er smukke og farlige og forekommer hos alle dyr. Jeg må indrømme at jeg savnede talentianerne en del, for jeg elsker virkelig det præmis, men Flammes verden er heldigvis ret interessant i sig selv, så mit tab var ikke kæmpe stort. Og så ved jeg desuden at den sidste bog i serien kommer til at foregå blandt talentianerne og det gør mig glad.

En af de ting jeg rigtig godt kunne lide ved Flammes fortælling var selve kærlighedsdelen. Den virker meget mere realistisk og naturlig end den i Katsas fortælling. Alligevel kunne bogen sagtens være kortere uden at det ville gøre det helt store. Der er en del gentagelser omkring Flammes evner og hendes modvilje mod at bruge den. Ligeledes får man som læser igen og igen banket ind at Flamme er smuk og andre mennesker kan være farlige for hende. Det bliver ret trættende og jeg sad virkelig og længtes efter action et par gange. Mine forhåbninger og forventninger til den sidste bog Bitterblue er dog stadig store og jeg glæder mig til endnu engang at dykke ned i Kristin Cashores vidunderlig univers.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar