søndag den 16. marts 2014

How My Summer Went Up in Flames - Jennifer Salvato Doktorski

Originaltitel: How My Summer Went Up in Flames
Forfatter: Jennifer Salvato Doktorski
Serie: -
Forlag: Simon Pulse
Sider: 320
Udgivelsesår: 2013
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Købt







Første sætning: I wasn't always the kind of girl who wakes up on the first day of summer vacation to find herself on the receiving end of a temporary restrainin order.

***

Rosie har altid været impulsiv. Det var ikke meningen at hun ville sætte ild til sin utro kærestes bil. Og hun havde aldrig troet at hendes forsøg på at gøre det godt igen kunne ses som stalking. Så da sommerferiens første dag starter med et politi-tilhold, er hun knust - og rasende.

For at skabe afstand mellem Rosie og hendes eks, beslutter hendes forældre sig for at sende hende på road trip tværs over landet sammen med den ansvarlige og pålidelige nabo Matty og hans to venner. Glem alt om frihed på vejen, Rosie vil tomle hjem og vinde sin eks tilbage. Men hendes beslutsomhed begynder at svinde for hver mil, de kører. For Rosies arrige gnist har muligvis antændt en romance med en anden...

***

Selvom min eneste forventning til How My Summer Went Up In Flames var et godt grin og en letlæselige bog, blev jeg skuffet. Rosie er på ingen måde en interessant hovedperson og historien i sig selv er egentlig ret dum.

Historien er både gennemskuelig og lidt kedelig. Der bliver lagt meget mere vægt på Rosies følelser og planer end på selve turen i bilen, simpelthen fordi Rosie er ret ligeglad med de steder, de besøger. Det synes jeg virkelig er en skam for selve turen kunne have hevet bogen op, hvis den kom mere til sin ret mest fordi der så ville være mindre fokus på Rosie og hende 'problemer'.

Som tidligere nævnt var jeg på ingen måde fan af Rosie - hun er uden tvivl en af de mest irriterende hovedpersoner, jeg længe har læst om! Hun er så utrolig selvoptaget og kan ikke se ud over sin egen næsetip og så beklager hun sig over alt! Jeg blev så irriteret på hende, fordi hun virkelig er dum og blind overfor andre mennesker og så tror hun selv, hun er helt fantastisk. Hendes beslutninger påvirker på ingen måde kun hende selv, men hendes 'dårlige samvittighed' forsvinder i løbet af ingen tid og mere end en gang tager hun beslutninger på vegne af andre mennesker! Suk, jeg magter ikke sådanne hovedpersoner! Et par af de mandlige bipersoner er udmærket, men generelt set er persongalleriet tyndt.

How My Summer Went Up In Flames falder desværre også ind i den kategori af young adult bøger, hvor hovedpersonen på et eller andet tidspunkt i løbet af historien på en eller anden måde har en lille smule kørende med samtlige mandlige bipersoner. Er det komplet umuligt at møde en fyr uden at skulle flirte, kysse eller være efter ham? Åbenbart! Og Rosie er altså hverken interessant nok eller sød nok til at kunne være så populær. Måske er jeg ved at blive for gammel til den her slags teenage-bøger, for historien irriterede mig i hvert fald helt vildt. Den er for tynd, for ligegyldig og for kliché.

How My Summer Went Up In Flames er mit første forsøg med road-trip-stories og jeg håber virkelig, der er andre, bedre, bøger derude - hvis I har læst nogle, der omhandler road-trips (og som er gode!) må I meget gerne komme med anbefalinger :)

2 kommentarer:

  1. Den lyder da også ca. lige så kliche som det kan blive overhovedet. :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, desværre. Sådan nogle bøger gider vi jo ikke læse :P

      Slet