onsdag den 15. oktober 2014

Every Ugly Word - Aimee L. Salter


Originaltitel: Every Ugly Word
Forfatter: Aimee L. Salter
Serie: -
Forlag: Alloy Entertainment
Sider: 257
Udgivelsesår: 2014
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: ARC






Første sætning: As the psychiatrist enters the room, he offers me a patronizing smile.

***

Når 17-årige Ashley Watson går ned ad gangene på sit gymnasium, bliver hun skubbet til og råbt efter. Hun kan ikke klare så meget som en enkelt dag uden at skændes med sin mor. Og ligegyldigt hvor hårdt hun prøver, kan hun ikke få sin bedste ven Matt til at blive forelsket i sig. Men Ashley har noget, ingen andre har: et bogstaveligt glimt ind i fremtiden. Når Ashley ser sig i spejlet, ser hun sig selv som 23-årig.

Hendes ældre jeg har været igennem det hele allerede - hun har klaret mobningen, overlevet hjertesorgen og hørt hver eneste grimt ord hendes klassekammerater har kaldt hende. Men hendes ældre jeg har også en hemmelighed: Noget frygteligt vil ske med Ashley. Noget, der vil ændre hendes liv for altid. Noget, hendes ældre jeg ikke kan stoppe.

***

Grunden til at Every Ugly Word ‘kun’ får 4 stjerner og ikke 5 er den underlige del nær slutningen. Der er en episode med et spejl og en kæreste, der blev lige mærkeligt nok for mig. Men udover den lille episode var det en skøn bog med så meget mere indhold end jeg regnede med.

Hovedpersonen Ashley er i terapi og historien skifter mellem den Ashley, der taler i terapi og den Ashley, der stadig går i High School og som terapi-Ashley fortæller om. Det fungerer virkelig godt (indtil slutningen) og jeg kunne godt lide at kende hende både som teenager og som voksen. Historien som terapi-Ashley fortæller er enormt medrivende og det var helt umuligt for mig at lægge bogen væk.  Jeg ville så gerne vide, hvad der var sket og det, at terapi-Ashley hele tiden er opmærksom på klokken fordi hun har noget, hun skal nå, gør bare det hele endnu mere spændende.

Mobningen for unge-Ashley var fuldstændig sindssyg. Jeg kan ikke forstå, at hun kan leve igennem det hver dag. De andre elever er så onde og modbydelige og jeg beundrede Ashley for at være så stærk. Men jeg synes faktisk ikke, at de andre elever og deres mobning var den værste del. Det er selvfølgelig ganske forfærdeligt og jeg havde ondt af Ashley. Ingen fortjener at leve sådan. Men som sagt var det ikke det værste. Det værste var hendes mor. Seriøst, hvordan kan nogen opføre sig på den måde? Hun er FORFÆRDELIG og jeg havde lyst til at slå hende og kalde hende alt muligt frygteligt. Hun er en frygtelig mor, frygtelig rollemodel og et frygteligt menneske. Føj!


Jeg tror på at Every Ugly Word påvirker alle, der læser den på en eller anden måde. Både folk, der er blevet mobbet og folk, der ikke er. Og jeg håber, at den vil blive læst af en masse mennesker og få den til at tænke over, hvordan vi behandler andre mennesker. Både ved at snakke og opføre os grimt, men også ved bare at se passivt til når det sker for andre. Historien er fantastisk, godt skrevet og med interessante personer. Det er en, jeg med garanti vil genlæse på et tidspunkt og som jeg meget gerne anbefaler!

4 kommentarer:

  1. Åh hvor lyder den her bog god! Ideen og ikke mindst hovedpersonen lyder som i bøger, jeg ellers læser! Den kommer på min TR liste med det samme :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Glimrende ide - glæder mig til at læse din mening om den, når du får den læst :D

      Slet
  2. Jeg kendte overhovedet ikke til den bog, men efter din anmeldelse skal jeg helt sikkert læse den! Den lyder virkelig god!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber du kan lide den :) Er glad for at kunne sprede budskabet om en skøn bog.

      Slet