onsdag den 15. juli 2015

Mini-reviews

I uge 27 var jeg et smut på Kreta og nyde det lækre vejr og den skønne pool. Oftest når jeg er udenlands, får jeg læst en pokkers masse bøger og denne gang var ingen undtagelse. Faktisk formåede jeg at klare 7 bøger på 7 dage. Det siger vist en del om, hvor meget jeg lå ved poolkanten :)

Når jeg sluger bøgerne på den måde, kan jeg have svært ved at skille dem ad til sidst, så derfor skriver jeg altid et mini-review så snart jeg har færdiggjort dem og i stedet for at skrive lange anmeldelser af hver enkelt bog, får I hermed lov til at læse disse små anmeldelser.

Falling For You - Lisa Schroeder - 2 stjerner

Den her bog var ligesom lidt for meget af det gode. Stedfaderen var lidt for modbydelig, moren lidt for passiv, Rae lidt for naiv og hellig. Historien eskalerer voldsomt og bliver underlig - den vil for meget og det bliver derfor utroværdigt. Poesi-delen irriterede mig, men det er nok fordi jeg ikke forstår poesi. Jeg kunne egentlig meget godt lide historien om Nathan, men synes den ender træls. Slutningen var lidt for nem og historien forkom mig ligegyldig bagefter (da jeg skulle skrive det her ned, var jeg nødt til at bruge lang tid på overhovedet at komme i tanke om, hvad historien handlede om!) Coveret passer på ingen måde til historien og jeg synes, det sender et helt forkert signal.



Between the Lines - Jodi Picoult & Samantha Van Leer - 2 stjerner
Ideen bag historien er egentlig meget god, men jeg brød mig ikke rigtig om nogle af personerne og historien virkede lidt fjollet. Delilah virker meget yngre end hun skal forestille at være og Oliver er lidt en klaphat. Det eneste, der fungerede ret godt, var Delilahs mor og hendes reaktion på det hele, men også den del bliver lettere overset.
Slutningen var alt, alt for nem og samtidig manglede jeg virkelig noget mere information om, hvad der så skete efterfølgende.



Mortality - Kellie Sheridan - 3 stjerner
Den her overraskede mig meget positivt. Jeg ved ikke hvorfor jeg regnede med at den var dårlig på forhånd, men det var den i hvert fald ikke. Historien er fortalt fra to synspunkter og jeg blev ret hurtigt mere fan af Zarah end af Savannah. Faktisk synes jeg at Savannah var noget af et fjols langt det meste af tiden. Hun overser selv de mest oplagte ting og virker ret dum og stivnakket, men samtidig tænker hun utrolig dårligt om sig selv og bebrejder sig selv alt - også når det ikke er hendes skyld. Det blev rimelig træls i længden. Zarah er derimod spændende, især hen imod slutningen. Jeg var vild med zombierne, verdenen og flere af bipersonerne. Der er ingen tvivl om at jeg skal have fat i den næste i duologien!


Me and Earl and the Dying Girl - Jesse Andrews - 3 stjerner
Den her ligger og svinger mellem 3 og 4 stjerner, men ender på 3 fordi det hele føltes en smule forceret - som om forfatteren forsøgte for hårdt at være sjov og dermed bare blev kikset i stedet. Den blev også en smule for meget en overgang og jeg blev ret træt Greg et par gange. Jeg kan godt lide at den handler mere om Greg end om Rachel, men samtidig føler jeg at hele hendes del forsvinder lidt i al hans humor og historien virker dermed lidt overfladisk. Til gengæld var det ret fedt at der ind imellem var screenplays og at historien var fortalt direkte til læseren.


After the End - Amy Plum - 4 stjerner
Jeg læste ikke bagsideteksten før jeg gik i gang med historien og det er jeg egentlig ret glad for. Jeg troede det var en efter-katastrofe-historie, men jeg tog grueligt fejl og da jeg først var kommet mig over min skuffelse, viste det sig at historien var helt fantastisk fed alligevel. Juneau er en kickass hovedperson og hun virker så ægte i tanker og følelser. Hendes rejse og udvikling er enorm, men stadig realistisk og spændende. 
Slutningen er en cliff-hanger uden egentlig at være det, men jeg skal helt sikkert læse videre og finde ud af, om det hele lykkedes for Juneau! En klar anbefaling herfra.



Anna Dressed in Blood - Kendare Blake - 3 stjerner
Jeg er normalt ikke til uhyggelige bøger, men jeg valgte alligevel at give bogen en chance, mest fordi den har et super fint cover. Det viste sig så at det på ingen måde er en skræmmende historie, så jeg havde intet at frygte. Den har et par ret voldsomme scener, men den er på ingen måde uhyggelig. Mit største problem med historien var, at jeg ikke følte at Cas var en fyr - der var intet 'mande-agtigt' over ham, så 90 % af tiden følte jeg at det var en pige, der var hovedperson. Til gengæld var han virkelig et fjols, men på en måde der ofte er set i YA, så det kunne jeg godt tilgive ham. Historien er ret åbenlys og en smule underlig, men ganske udmærket.


Hopeless - Colleen Hoover - 3 stjerner
Mine forventninger var skyhøje til denne bog og jeg blev rimelig skuffet. Historien var rigtig godt skrevet, men den er bare for meget. For urealistisk, for langt ude og for tilfældig. Jeg kunne rigtig godt lide Sky og Holder, både individuelt og sammen (i hvert fald efter jeg kom mig over hvor creepy Holder var i starten) - i første halvdel af bogen fungerer deres historier super godt og de virker ægte. Men da sandhederne begyndte at komme på bordet, forsvandt min entusiasme og jo længere historien forsvandt væk fra fornuftens vej, jo mindre kunne jeg forstå både Sky og Holders handlinger. Jeg har dog ikke helt opgivet Colleen Hoovers bøger. Nu skal jeg bare beslutte mig for, hvilken en jeg vil læse af de andre.

Unteachable - Leah Raeder - 2 stjerner
Bogen er så smukt skrevet og Maise er en interessant og virkelig stærk hovedperson, så jeg var overbevist om, at jeg ville nyde bogen. Hele lærer/elev aspektet gjorde kærlighedsdelen så meget mere interessant, men på en eller anden måde fungerer historien bare ikke for mig. Det hele føltes forkert. For mig var det ikke et kærlighedsforhold. Det var mere en voksen, der udnytter situationen og går langt over grænsen med et ungt menneske, der ikke føler sig hjemme nogen steder og som mangler tryghed og kærlighed. Desuden var slutningen komplet åndssvag!



Har I læst nogle af bøgerne og hvad synes I? :)

4 kommentarer:

  1. Jeg har flere gange været ved at købe "Between the Lines" og efterfølgeren "Off the Page", men efter at have læst din mening er jeg helt sikker på at det slet ikke er noget for mig. Skønt! To bøger mindre på ønskesedlen :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg anede ikke, at der var en efterfølger :O Der kan man bare se!
      Måske vil du kunne lide den :) Men derfor er det altid rart at kunne gøre ønskesedlen lidt mindre ;)

      Slet
  2. Åh, jeg elskede ellers 'Hopeless' og efterfølgeren 'Losing Hope', men derudover kan Hoovers 'Maybe Someday' og 'Ugly Love' helt sikkert anbefales. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg føler mig virkelig også som den eneste, der ikke kan lide den bog :/
      Maybe Someday har jeg (også) kun hørt godt om - det bliver nok den jeg hopper på, når jeg igen tør prøve kræfter med Hoover ;)

      Slet