lørdag den 12. september 2015

Forbandelsesbryder - Gail Carriger

Originaltitel: Changeless
Forfatter: Gail Carriger
Serie: Soulless #2
Forlag: Tellerup
Sider: 411
Udgivelsesår: 2015
Læst på: Dansk
Dansk titel: Forbandelsesbryder
Kilde: Tellerup

Læs først: Sjælesluger






Starten:  "Hvad er de?" Lord Conall Maccon, greven af Woolsey, råbte. Højt. Det var hvad man måtte forvente af lord Maccon som generelt var en højrystet type. Det skyldtes den øredøvende kombination af lungekapacitet og et stort, tøndeformet bryst. Alexia Maccon, lady Woolsey, dronningen muhjah, Storbritanniens enestående hemmelige fornaturlige våben, vågnede af en dyb og dejlig søvn og glippede med øjnene. "Det var ikke mig," sagde hun omgående uden at have den fjerneste anelse om hvad hendes ægtemand talte om.

***

Alexia er bestemt ikke tilfreds med sin ægtemand, varulvealfa og greve af Woolsey, da han uden varsel stikker af til Skotland og efterlader hende med et helt regiment soldater  der er ved at slå lejr i deres forhave. Endnu værre bliver det, da hendes veninde, Miss Hisselpenny, forelsker sig og bliver forlovet ... med to forskellige mænd. Samtidig rammes Londons overnaturlige af en mystisk påvirkning som gør dem dødelige. Det bliver Alexias opgave, som dronningens muhjah, at finde dens kilde og eliminere den, og da det står klart at denne kilde er på vej i samme retning som hendes ægtemand, beslutter hun sig for at rejse til Skotland. Naturligvis med al den stil som passer sig for en engelsk lady...


***

Den her serie bliver bare bedre og bedre og jeg kan nærmest ikke vente med at dykke ned i den næste! Sjældent har jeg moret mig så godt, når jeg har læst.

Alexia og Conall er uden tvivl det skønneste par. De er så sjove sammen og jeg elsker deres spydigheder og drillerier. Der er mange seksueller referencer, men det bliver hverken for meget eller for overdrevet. Tværtimod bliver der holdt en sober tone og bogen kan sagtens læses af de yngste teenagere.

Historien er ikke lige så vild og spændende som den første bog, men rummer til gengæld en masse interessante personer, der vejer op for det. Igen er bogen bare mere karakterdrevet, men det er også helt i orden med så mange fantastiske personer. Og det er altså ikke fordi der slet ikke sker noget. Igen er der et mysterie, der skal opklares. Det er bare lidt nemmere at gennemskue denne gang. De mange personerne og de mange overnaturlige elementer er med til at skabe et godt flow og gøre det hele interessant. Jeg er helt vild med det univers Gail Carriger har bygget op - forholdet mellem de overnaturlige og menneskene, de overnaturlige imellem og hele det Victorianske spiller bare så utrolig godt sammen.

Slutningen var en kæmpe overraskelse. Jeg havde på ingen måde set det komme, selvom det måske egentlig var lidt åbenlyst. Men jeg overså i hvert fald alle tegn på det så jeg blev ligeså overrasket som Alexia. Jeg er virkelig spændt på, hvad det har af betydning for de fremtidige bøger og forholdene deri. Meget nervepirrende måde at slutte en bog på! Forbandelsesbryder og serien generelt har mine varmeste anbefalinger!

2 kommentarer:

  1. Jeg er meget enig i din anmeldelse - inkl. overraskelsen! Den havde jeg heller ikke set komme, men det var et fint twist :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør virkelig at man er motiveret for at læse videre i serien :D

      Slet