torsdag den 29. oktober 2015

Forsonet - Jana Oliver

Originaltitel: Forgiven
Forfatter: Jana Oliver
Serie: The Demon Trappers #3
Forlag: Tellerup
Sider: 460
Udgivelsesår: 2015
Læst på: Dansk
Dansk titel: Forsonet
Kilde: Tellerup

Læs først: Fortabt og Forrådt






Første sætning: Riley Blackthorne havde ikke flere tårer tilbage.


***


Det er endelig lykkedes Riley at finde sin far, men problemerne hober sig fortsat op. Hun og Beck er uvenner igen, Simon har pudset Vatikanets dæmonjægere på hende, og det falske vievand er stadig i omløb.

Ori bliver ved med at kræve hendes opmærksomhed, den kvindelige journalist bliver mere og mere interesseret i Beck, og dæmonerne er mere udspekulerede end nogensinde. Og som om det ikke er nok, har hun også stadig aftalen med Himlen hængende over hovedet. Men hvordan forhindrer man lige Armageddon?


***


Jeg kan egentlig godt lide hele ideen med historien om Riley og Beck, men det er som om der bliver smidt alt for meget ind, så det hele bliver en stor forvirrende gang miskmask. Himlen og helvede, kampen og kærligheden, fremtiden og fortiden og ikke mindst mysterierne. Der er nok at holde styr på og det magtede jeg ikke. De foregående bøger var mere simple, selvom de stadig var utrolig spændende.

Jeg blev også en smule irriteret på Riley og Beck. Der er for mange misforståelser, for mange dumheder og for mange uløste spændinger. Det er fint nok i begyndelsen, men det bliver så langtrukket og kedeligt at læse om. Desuden synes jeg Beck var lidt en båtnakke i Forsonet - sandsynligvis fordi jeg blev så frustreret over hans forhold til Riley. Til gengæld var jeg fuldstændig forgabt i Ori og hans historie igennem hele bogen. Han er så meget mere end han ser ud til og han er bare helt perfekt til at bryde ind de steder, hvor jeg var begyndt at kede mig. Jeg har helt sikkert et svagt punkt for Ori!

Jeg kan ikke helt bestemme mig for, hvad jeg synes om Riley. Hun er egentlig en ret sej hovedperson med masser af vilje og gåpåmod, men hun er samtidig dumdristig og utrolig naiv til tider. Det gør hende selvfølgelig menneskelig og nemmere at relatere til, men jeg synes bare hun burde være blevet mere hærdet, hendes verden og job taget i betragtning.

Jeg var helt vild med forholdet mellem dæmonjægerne og dæmonfangerne. Det er intenst, interessant og giver helt vildt god mening. Det skabte spændende handling, mere mystik og flere intriger som måske ikke umiddelbart manglede, men som stadig var helt uundværligt.

Jeg er ikke fuldstændig hooked på historien om Riley, men den er bestemt værd at læse og jeg forstår til fulde den popularitet. Hvis man vil have mystik, aktion og et hav af forskellige personer, så er Forsonet så absolut et kig værd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar