tirsdag den 28. februar 2012

"Kvinderne på stranden" - Tove Alsterdal

Titel: Kvinderne på stranden
Forfatter: Tove Alsterdal
Forlag: Mrs. Robinson
Sider: 365
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 2/5











Fra Saxo: Tre kvinder - tre kontinenter - tre skæbner.
Samtidig med at en ung kvindelig turist gør det chokerende fund af liget af en sort mand på stranden ved den spanske sydkyst, redder den eneste overlevende fra en illegal immigranttransport fra Afrika sig i land samme sted. Og mens disse begivenheder udspiller sig, modtager den unge scenograf Ally Cornwall i New York en mystisk pakke fra Paris, afsendt af hendes bortrejste (og måske forsvundne) mand, freelancejournalisten Patrick Cornwall og indeholdende en cd med billeder af en flok unavngivne mænd. Dette er startskuddet til Allys lange, komplicerede søgen efter sin mand over tre kontinenter, der ikke bare på smertelig vis konfronterer hende med hendes egen fortid, men også fører hende ud i alle tænkelige mørke afkroge af menneskesindet.

Jeg synes, den her bog er lidt for langt ude. Et langt stykke af vejen fungerede den fint for mig og jeg følte med Ally. Men på et tidspunkt tager den bare en drejning, hvor jeg slet ikke kunne følge med. Hun ændrede sig og blev pludselig fuldstændig Lisbeth Salander-agtig og der kunne jeg ikke forlige mig med.
Desuden kom der en oplysning frem om Patrick på et meget sent tidspunkt i bogen, som jeg fandt utrolig åndssvagt først kom der. Ja, hvis det var kommet før, havde det været for nemt at forudse bogen, men jeg følte stadig det var sådan lidt nå-ja-forresten.
Selve slaveriet er utrolig spændende og jeg synes, der burde være lagt mere vægt på den del.
Men Tove Alsterdal skriver godt, det skal hun alligevel have.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar