søndag den 29. april 2012

"Små solfugle i det fjerne" - Christie Watson

Titel: Små solfugle i det fjerne
Forfatter: Christie Watson
Forlag: Cicero
Sider: 352
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 3/5



Fra bagsiden: Blessing og hendes storebror, Ezikiel, lever en tryg tilværelse i et af Lagos' velhaverkvarterer sammen med deres forældre. Men alt ændrer sig, da moren finder faren oven på en anden kvinde, og han forlader dem. Moren bliver fyret fra sit arbejde, og inden længe må hun sammen med Blessing og Ezikiel flytte fra deres bekvemme lejlighed og langt ud på landet i Niger-deltaet til bedsteforældrene. Livet i fattigdom uden for lands lov og ret er en voldsom omvæltning for den lille familie, som pludselig møder verden på helt nye måder og ser sig nødsaget til at kæmpe for deres overlevelse.

Jeg tror, formålet med denne bog var at gøre opmærksom på forholdene i Niger-deltaet og det synes jeg også, bogen klarer fint. Men det ikke den del af historien, jeg bider mærke i og som jeg kan huske, når jeg tænker tilbage. I stedet tænker jeg på den enorme udvikling som Blessing gennemgår, fra at være den forkælede lille pige, der ikke mangler noget, til at være fattig og leve uden noget så almindeligt (for hende) som rindende vand.

Blessing er en sød lille størrelse og det er hendes tanker og oplevelser, vi følger. Vi er med hende, når hun vokser op og ser barndommen på en helt ny måde, vi er med hende, når hun forsøger at forstå livet og vi er med hende, når hun tager de svære valg.

Det er en god bog, men den formåede ikke at holde mig limet til siderne. Dog vil jeg sige, at den så absolut er værd at læse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar