tirsdag den 30. oktober 2012

Top 10 Tirsdag #32

Broke and Bookish

Denne uges tema er Kick-Ass heltinder og eftersom det oftest er sådan en, der optræder som hovedperson i de bøger jeg læser, var det faktisk ikke særlig svært at finde 10. (For en gangs skyld!)

1. Hiroko Tanaka fra Brændte skygger af Kamilla Shamsie. Hun er vidunderlig. Ærlig, trofast og klog. En stærk personlighed som jeg virkelig holdt af, da jeg læste bogen og som stadig står klar i min erindring.

2. Scarlett O'Hara fra Borte med blæsten af Margaret Mitchell. Det kommer vist ikke som nogen overraskelse efterhånden at jeg elsker den bog. Scarlett er en skøn hovedperson, der både former sig efter omstændighederne, men samtidig får omstændighederne til at forme sig efter hende. Sprælsk, livlig og viljestærk er de ord, der bedst kan beskrive hende.

3. Arya Stark fra A Game of Thrones af George R.R Martin. Hendes kapitler var nogle af dem, jeg holdt mest af da jeg læste bogen (muligvis fordi hun er så forskellig fra sin søster som jeg indtil videre ikke bryder mig om). Jeg ser virkelig frem til at følge hendes udvikling, når jeg engang får mig taget sammen til at læse resten af serien.

4. Alanna fra Løvindens sang af Tamora Pierce. Denne er nok også ret indlysende, hvis man kender mig en smule. Alanna er en skøn hovedperson, der bryder med traditioner og forventninger og følger sine drømme. Klassisk, men det fungerer!

5. Celaena Sardothien fra Throne of Glass af Sarah J. Maas. Okay, indrømmet - jeg har faktisk ikke læst Throne of Glass endnu, men jeg har læst de fire noveller, der går forud for historien og der er hun en helt fantastisk personlighed. Forfængelig, kamplysten og glad for at læse - lige en pige efter mit hoved ;)

6. Katsa fra Katsas fortælling af Kristin Cashore. At kunne slå ihjel som et talent må bestemt ikke være særlig nemt. Men gør da virkelig Katsa til en Kick-Ass hovedperson! Og hun er dejlig, fordi hun virker så ægte i sine indre kampe og sine bekymringer.

7. Siri fra Jarastavens vandring af Saga Borg. At man først nedkalder en forbandelse over den landsby, der bortførte en og så ombestemmer sig og vælger at kæmpe for at de tilbageværende skal få et godt liv må siges at være ret Kick-Ass. Siri er hård, men retfærdig. Menneskelig, kærlig og langfra fejlfri!

8. Holly Short fra Artemis Fowl af Eoin Colfer. Holly kæmper altid for det hun tror på, hun er trofast til døden og ret habil med et våben. Helt sikkert den rette til at holde styr på Artemis!

9. Claire fra Vandmelonen af Marian Keyes. En hverdagshelt, der kæmper mod ting som depression, alkoholmisbrug, skilsmisse og baby. Fantastisk bog og helt sikkert chick-lit i den højeste klasse!

10.Yelena Zaltana fra Poison Study af Maria V. Snyder. En pige, der forstår at kæmpe for sit liv - mest fordi hun er nødt til det. Hun udvikler sig meget gennem bøgerne og bliver mere og mere en fighter, hvilket jeg rigtig godt kunne lide.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar