onsdag den 19. december 2012

A Christmas Carol - Charles Dickens

Originaltitel: A Christmas Carol
Forfatter: Charles Dickens
Serie: -
Forlag: A Public Domain Book
Sider: 112
Udgivelsesår: 1986
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Et juleeventyr








Tag med Ebeneezer Scrooge på en rejse gennem fortidens, nutidens og fremtidens jul.

Scrooge er absolut ikke fan af julen, faktisk hader han den. Både næstekærligheden, fridagene, gaverne, maden og forbruget. Men da han får besøg af sin gamle ven og partner Jacob Marley og efterfølgende af spøgelserne fra fortidens jul, nutidens jul og fremtidernes jul, får han øjnene op for andre sider af julen.

***

Jeg har kun hørt godt om historien om Scrooge, men jeg må indrømme at jeg aldrig har hverken set filmene eller læst bogen før nu. Den er jo helt fantastisk! Der er ikke noget at sige til, at det er en klassiker.

Dickens sprog er skønt, selvom det er gammelt, men det bliver til tider en smule irriterende med de mange opremsninger af genstande. Så interessant er det heller ikke at vide, hvilken slags mad der står på bordet!

"A merry Christmas, uncle! God save you!" cried a cheerful voice. It was the voice of Scrooge's nephew, who came upon him so quickly that this was the first intimation he had of his approach. "Bah!" said Scroog, "Humbug!"


Bogen er overfyldt med morale og løftede pegefingre og det blev en smule trættende i længden. Heldigvis er A Christmas Carol ikke særlig lang, for så ville den have været uendelig træls at læse.

Det er en sød lille historie, der skaber et levende billede af den sure gamle mand og den muntre unge nevø. Helt sikkert læseværdig!

2 kommentarer:

  1. En af de få traditioner, jeg altid følger her i juletiden, er at se Muppets udgave af A Christmas Carol - den er så hyggelig (og uhyggelig!) på samme tid. Kan anbefales hvis du har lyst til at opleve en hyggelig fortolkning af historien :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har faktisk aldrig rigtig set The Muppets, så det kunne da så absolut være jeg skulle gøre det :) Må se om jeg kan få den fundet. Er meget fristet til at købe den version med Patrick Stewart, for han er altså fantastisk :)

      Slet