torsdag den 17. januar 2013

The Immortal Rules - Julie Kagawa

Originaltitel: The Immortal Rules
Forfatter: Julie Kagawa
Serie: Blood of Eden #1
Forlag: MIRA
Sider: 485
Udgivelsesår: 2012
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat









I en fremtidig verden regerer vampyrerne og menneskene er blodkvæg. En pige vil finde nøglen til at redde menneskeheden.
Allison Sekemoto overlever i Fringe, den yderste cirkel af en vampyrby. Om dagen søger hun efter mad med sine nærmeste - om natten kan de blive maden.
Nogle dage er det eneste, der driver Allie, hendes had til dem; de vampyrer, der holder mennesker som blodkvæg - indtil den nat, hvor hun selv bliver angrebet og får det ultimative valg: dø eller bliv en af monstrene.
Stillet overfor sin egen dødelighed bliver Allie det, hun foragter mest. For at overleve må hun  lære reglerne for at være udødelig, herunder den vigtigste: hvis hun går for længe uden menneskeblod, bliver hun sindssyg!
Allie er tvunget til at flygte udenfor bymuren, hvor hun slutter sig til en pjaltet flok mennesker, der søger en legende; en mulig kur for sygdommen, der dræbte de fleste mennesker og som skabte the rabids - de tankeløse væsner, der truer både mennesker og vampyrer. Men det er ikke nemt at lade som om man er menneske. Især ikke omkring Zeke, som ikke ser monstret i hende. Allie skal snart beslutte hvad - og hvem - der er værd at dø for...

***

The Immortal Rules er en fantastisk bog! Den havde et par småting, der irriterede mig, men alt i alt var det en skøn historie. Allie er en interessant hovedperson. Hun er nem at holde af og hun er en meget stærk person. Hun gennemgår en kæmpe udvikling igennem bogen, men beholder heldigvis sin sjove og sarkastiske side.

Universet er bygget rigtig godt op og er utrolig gennemført og årsagen til, at verden har forandret sig så voldsomt, fungerer. Det er en lidt barsk historie, men det får den bare til at virke mere troværdig. Ind imellem har den et par steder, hvor det gik lidt for nemt, men mange af de ting Allie må gennemgå er så barske at man ser gennem fingre med de lidt for nemme ting.

Jeg kan rigtig godt lide, at vampyrerne ikke per definition er vildt onde, men at de heller ikke er the good guys.
"You are a monster (...) You will always be a monster - there is no turning back from it. But what type of monster you become is entirely up to you." (s. 343)
Der er flere rigtig gode bipersoner, herunder Zeke og Jeb. Zeke er sød, men samtidig viljefast. Han er lidt af en duks til tider, men har stadig så meget kant at jeg ikke blev træt af ham. Jeb er vildt spændende og jeg ville gerne være kommet længere ind under huden på ham og virkelig have kendt hans historie. Han er mørk og dyster, men rummer alligevel lidt lys - præcis som den verden, de lever i.

Der er som sagt flere småting i gennem bogen, der irriterer mig. Jeg synes virkelig coveret er smukt, men jeg forstår ikke, hvorfor pigen derpå ikke er asiat, eftersom Allie er det? Det virker bare som en dum ting ikke at have rigtigt. Desuden har jeg et par navne problemer:
"'Stick's real name was Stephen, but no one called him that anymore' (s.14)
'Don't give me that look, Stephen' (s.15)
Det er den eneste gang, hun kalder ham Stephen. Ja, det er småtingsafdelingen, men sådan noget virker bare dumt. Og så er der Kanin - en vampyr ved navn Kanin! Jeg havde virkelig svært ved at tage det seriøst, men heldigvis var han en fantastisk karakter! Havde han været the ultimate bad-guy var bogen blevet fuldstændig ødelagt for mig! Men som I nok kan se, er det virkelig små ting, jeg har at klage over.

Julie Kagawa skriver, så man ikke kan lægge bogen fra sig. Flere steder sad jeg med hjertet i halsen og var NØDT til at forsøge at læse hurtigere, så jeg kunne finde ud af, hvad der skete med Allie. Fantastisk bog, der kun kan anbefales!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar