lørdag den 9. februar 2013

Shadow Kiss - Richelle Mead

Originaltitel: Shadow Kiss
Forfatter: Richelle Mead
Serie: Vampire Academy #3
Forlag: Razorbill
Sider: 443
Udgivelsesår: 2008
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Skyggekysset

SPOILER ALERT

Læs først: Vampire Academy og Frostbite





Det er forår på St. Vladimir’s Academy. Rose Hathaway har ikke følt sig på toppen, siden hun slog sin første Strigoi ihjel. Hun har haft negative tanker, set spøgelser og slet ikke følt sig i balance.
Flere komplikationer melder sig: Lissa er igen begyndt at eksperimentere med sine magiske kræfter, deres fjende Victor Dashkov bliver måske løsladt, og Roses forbudte forhold til Dimitri rører igen på sig. Men da en dødsensfarlig trussel pludselig ændrer hele deres verdensbillede, er Rose nødt til at vælge mellem de to mennesker, hun elsker højest.

***

Jeg elsker den her serie! Jo mere jeg lærer personerne at kende, jo bedre kan jeg lide dem. Rose er fantastisk - hun udvikler sig virkelig igennem bogen og det går op for hende, hvad det egentlig vil sige at være Dhampir i forhold til at være Moroi.
'The smallest pang of regret shot through me that I'd rarely have any opportunities to do this for the rest of my life. Lissa would spend most of her days dressed up, out at royal functions. No one would notice me. It was weird, considering that until this last year, I'd always been the one who was always noticed.' (s. 152)
Hun har en del raserianfald og hun er enormt umoden i starten af bogen, hvilket var vildt irriterende, men det bliver heldigvis bedre. Hendes kemi med Christian er skøn - de er så sjove, når de er sammen og Christian er for sej, når han slås. Dimitri er skøn som altid og så har jeg altså et eller andet for Adrian - jeg elsker hans flirtende adfærd og han er så utrolig sød.

Plottet er let gennemskueligt, men det gør ingenting fordi bogen spiller meget på følelser og udvikling i stedet for egentlig action. Ikke at historien mangler action, men jeg synes ikke, det er det vigtigste længere. Der sker store ændringer både i forholdet mellem Dimitri og Rose, men også mellem Lissa og Rose. Det er virkelig godt skrevet og både følelser og reaktioner virker realistiske. Jeg glæder mig til at læse næste bog i serien og finde ud af, hvad der sker med Rose.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar