søndag den 21. juli 2013

The Cadet of Tildor - Alex Lidell

Originaltitel: The Cadet of Tildor
Forfatter: Alex Lidell
Serie: -
Forlag: Dial
Sider: 408
Udgivelsesår: 2013
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Købt





Der er en ny konge på Tildors trone. Strømme af politisk uro fejer over landet i mens to stridende kriminelle familier søger magt og forsøger at udnytte den unge Krones uerfarenhed. På the Academy of Tildor, træningslejr for elitesoldater, kæmper kadet Renee de Winter med at følge med sine mandlige kolleger. Men da hendes mentor, en berømt kommandør kaldt tilbage fra aktiv deltagelse for at undervise på the Academy, bliver kidnappet for at kæmpe i ulovlige gladiatorkampe, bliver Renee og hendes bedste ven Alec smidt ind i en verden fyldt med kriminalitet, mens de forsøger at komme igennem en labyrint af politiske intriger og kæmper for at finde ud af, hvad de vil, hvad der er lovligt og hvad der er rigtigt.

***

Tamora Pierce møder George R. R. Martin. Sådan står der på Goodreads og det kan ikke undgå at sætte forventningerne i vejret. Jeg ELSKER både Tamora Pierce og George R.R. Martin, så Alex Lidell havde en del at leve op til og desværre når hun ikke helt derop.

Det er ikke fordi The Cadet of Tildor er en dårlig bog - tværtimod faktisk. Den er spændende, men virker enormt lang til tider. Det er som om, der er en del overflødige beskrivelser med og det er en del venten henimod slutningen, som blev lidt kedeligt at læse om. Jeg tror det ville have fungeret bedre for mig, hvis bogen var blevet delt op, så jeg havde siddet med 2 korte bøger på 200 sider, fremfor en tung bog på 400 sider - men det er jo en smagssag.

Renee er en udmærket hovedperson - hun er ikke vanvittig spændende, men hun formår at få sin sag igennem og hun kæmper for det, hun tror på. Jeg kunne rigtig godt lide den mandlige hovedperson, selvom han til tider irriterede mig grænseløst - der må trods alt være grænser for selvopofrelse! Jeg kan godt lide, at flere af personerne gennemgår en ændring igennem historien og faktisk bevæger sig ret langt væk fra de 'børn', der er i starten og ender med at være meget mere modne og interessante personer. Der er et par tidspunkter igennem historien, som jeg fandt lidt underlige. F.eks. er der et kys på et tidspunkt, som jeg SLET ikke havde set komme. Jeg fornemmede på intet tidspunkt varme følelser mellem personerne, så det kom virkelig bag på mig. Til trods for de få 'vejbump' undervejs, fungerede historien rigtig godt.

Alt i alt er The Cadet of Tildor en rigtig god bog, jeg havde bare forventet mere end jeg fik. Sammenligningen med George R.R. Martin er dybt forkert, men sammenligningen med Tamora Pierce ikke er helt ved siden af - dog er der mere dybde og kød på Pierces historie, men dette er også Alex Lidells debutroman. Jeg er i hvert fald ikke færdig med at læse bøger af hende og ser meget frem til det næste, hun kommer med.

1 kommentar:

  1. Tusind tak for din kommentar om min far! Det varmer <3

    SvarSlet