tirsdag den 27. august 2013

Anna and the French Kiss - Stephanie Perkins

Originaltitel: Anna and the French Kiss
Forfatter: Stephanie Perkins
Serie: Anna and the French Kiss #1
Forlag: Speak
Sider: 372
Udgivelsesår: 2010
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Købt
Køb den: BD Amazon Kindle 





Anna ser frem til sidst sidste år i Atlanta, hvor hun har et godt job, en loyal bedste ven og et crush, der er lige ved at blive til mere. Det er årsagen til at Anna er knap så begejstret for at blive sendt på kostskole i Paris - indtil hun møder Étienne St. Clair. Klog, charmerende, smuk, Étienne har det hele ... inklusiv en seriøst kæreste.

Men i kærlighedens by har ønsker det med at gå i opfyldelse. Vil et år fyldt med romantiske nær-ved-og-næsten ende ud med deres længe ventede franske kys?

***

Anna and the French Kiss er en af de bøger, jeg har ville læse rigtig længe, men som jeg har udskudt igen og igen fordi jeg ikke har kunne finde den med det rigtig cover. I London fik jeg så endelig fingre i den og kunne omsider dykke ned bag det smukke cover og finde ud af, hvad der er så specielt ved den.

Historien fanger hele den parisiske stemning helt fantastisk. Jeg er ikke særlig vild med byen (selvom jeg godt ved at man skal elske Paris), men jeg sad alligevel og drømte mig derned, fordi det var beskrevet så levende og så smukt at jeg ønskede at genopleve byen med Anna (og St. Clair).
"Is it possible for home to be a person and not a place?" (s. 250)
Jeg er desværre ikke så super vild med St. Clair, som alle andre lader til at være. Han har nogle rigtig gode sider og er skide charmerende og sød, men samtidig er han virkelig en vatnisse. Han er egoistisk og træls og jeg kan godt forstå Annas frustration. Men samtidig synes jeg også at Anna er lidt et fjols til tider og der er især en bestemt situation med hendes veninde, hvor jeg bare havde lyst til at ruske hende! Men til trods for alt det, kunne jeg stadig rigtig godt lide bogen og personerne, fordi historien virker så ægte og personerne udvikler sig og lære af deres fejl.

Historien er en del længere end jeg regnede med. Ikke sidetalsmæssigt, men indholdsmæssigt. Der sker så meget mere end jeg forventede og det var virkelig en positiv overraskelse. Hvis man godt kan lide contemporary romance bøger, er Anna and the French Kiss absolut et must og jeg glæder mig meget til at læse Lola and the Boy Next Door.

8 kommentarer:

  1. Dejligt ikke at være den eneste, der ikke var totalt forblændet af Etienne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forventer lidt mere fra mine fyre ;) (Ryan Stone i Dare You To <3)

      Slet
    2. Åh Ryan <3 Er så spændt på Isaih! Hvordan end han så staves...

      Nej, det giver ikke så meget mening at vinde en bog, man allerede ejer ;) Men tak for responsen. :)

      Slet
    3. Ja, det er jeg også - glæder mig virkelig til at læse hans bog!

      Slet
  2. Åh, jeg vil så gerne læse dén bog. Den virker så fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg så bestemt du skal, men måske den egner sig bedst som let sommerlæsning :)

      Slet
  3. Jeg har heller aldrig været kæmpe fan af St. Clair faktisk - til trods for at jeg er ret stor fan af bogen som helhed. Cricket i Lola til gengæld - gah! Han får dælme mit nerd-lover hjerte til at banke rimeligt hurtigt, kan jeg godt afsløre! (der irriterer Lola mig dog til tider - men sådan kan det gå, man kan jo ikke få det hele! ;D )

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih, den har jeg næsten lige fået ind af døren, så den skal snart læses :D Nu glæder jeg mig jo bare endnu mere!

      Slet