mandag den 9. september 2013

Blodrose - Andrea Cremer

Originaltitel: Bloodrose
Forfatter: Andrea Cremer
Serie: Nightshade #3
Forlag: Tellerup
Sider: 391
Udgivelsesår: 2012
Læst på: Dansk
Dansk titel: Blodrose
Kilde: Købt
Køb den: BD | Amazon | Kindle

Læs først: Natskygger og Ulveskæbner.





Han bøjede sig ned og hviskede i mit øre.
„Der er noget jeg altid har været bange for ...“
„Hvad er det?“ hviskede jeg.
Hans stemme knækkede over: „At du al... aldrig vil være i stand til at elske mig. Rigtigt.“


Calla er ved at finde sig til rette hos Søgerne, og hun er med i kampenfor at få fat i de sidste dele til Elementernes Kors. Men Calla bliver hele tiden i tvivl om hvem hun virkelig elsker, og hvem hun i sidste ende skal vælge til mage.
Hvis de altså overlever ...



***

Præcis som i Ulveskæbner bliver der simpelthen brugt for meget plads på direkte gengivelse fra den foregående bog og det trækker altså gevaldigt ned. Jeg gider ikke sidde og læse noget, jeg allerede har læst!

Trekantsdramaet, der fungerede så godt for mig i Ulveskæbner, fungerer overhovedet ikke i Blodrose. Jeg var ikke et sekund i tvivl om, hvem Calla ville have og hun kommer derfor til at virke ond mod den anden - de skal bruge ham i krigen, altså kan hun ikke fortælle ham, at hun ikke vil have ham. Det irriterer mig også, at Calla så engang i mellem mener at hun er i vildrede, men så beslutter sig for hver gang at det er den samme fyr hun vil have - så giver det jo slet ikke nogen mening at være i tvivl?

Historien virker forjaget og føles derfor lidt flad. Der er ikke den samme fællesskabsfølelse i koblet, fordi samværet får minimum plads og de forskellige jokes er bare ikke sjove. Der skal ske for meget i Blodrose i forhold til de foregående bøger og historien er stort set action hele vejen igennem. Der er for lidt udvikling hos personerne og for lidt 'hygge'.

Blodrose har simpelthen den mest vattede slutningen nogensinde. Der er ingen fri vilje eller valgmuligheder for hverken Calla, Ren eller Shay. Kun en af bipersonerne har egentlig et valg omkring sin fremtid, men resten er tvunget af omstændighederne. Hele trilogien har handlet om muligheden for at foretage egne valg og ikke være bundet, hvilket falder fuldstændig til jorden når ingen alligevel kan vælge frit. Jeg er virkelig skuffet over bogen og kan ikke på nogen måde anbefale serien, desværre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar