tirsdag den 10. september 2013

Firelight - Sophie Jordan

Originaltitel: Firelight
Forfatter: Sophie Jordan
Serie: Firelight #1
Forlag: Oxford University Press
Sider: 272
Udgivelsesår: 2010
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Købt
Køb den: BD | Amazon | Kindle





Med sin sjældne evne til at spy ild, er Jacinda speciel blandt drakierne - efterkommere af drager med evnen til at skifte til menneskelig form. Men da Jacinda rebelskhed tvinger hendes familie til at flygte til menneskeverdenen, begynder hendes draki-ånd at forsvinde. Hvis den forsvinder helt, vil hun forblive menneske. Det eneste, der får den til at leve igen er den smukke, undvigende Will... hvis familie jagter hendes slags. Jacinda kan ikke modstå at komme tættere på ham. Selv hvis det betyder at hun risikere at afsløre drakiernes allerstørste hemmelighed - og hendes liv...

***

Drager er en af mine yndlings-mytologiske væsner at læse om og selvom Firelight egentlig ikke handler om drager som sådan, er drakierne stadig utrolig spændende - desværre synes jeg dog ikke, jeg får nok baggrundshistorie om dem til egentlig at forstå dem ordentligt.

Det er som om, der mangler oplysningerne hen ad vejen. F.eks. omtaler Jacinda flere gange 'enkros', som skulle være de aller-ondeste, men der kommer aldrig rigtig en forklaring på, hvem og hvad de er, kun en kort beskrivelse af at de bruger døde drakier til forfærdelige ting. Jeg ville utrolig gerne have haft mere information og det ville have hjulpet på at gøre historien og universet dybere og mere troværdigt.

Jacinda er en hovedperson man enten hader eller elsker. Hun har svært ved at holde sig fra Will, selvom hun ved hun burde og bruger utrolig lang tid på at vælge til og fra. Normalt ville det irritere mig grænseløst, men det er så godt forklaret at jeg kan sætte mig ind i hendes følelser og forstå, hvorfor hun ikke kan holde sig fra ham. For mig virker det rigtig godt og jeg kan virkelig godt lide Jacinda det meste af tiden. Og det har absolut ikke noget at gøre med at Will er rigtig sød!

Til gengæld har jeg det en smule svært med bipersonerne. Der er for lidt information omkring Wills fætre, Angus og Xander, til at give et nuanceret billede af dem. I stedet skal man bare hade dem med det samme og det har jeg det lidt svært med. Desuden er Jacindas mor og søster er de mest irriterende person i hele bogen og jeg kan virkelig ikke fordrage dem, men jeg forstår i det mindste (til dels) hvorfor de gør som de gør.

Sproget er meget anderledes end det, jeg er vant til og normalt ville jeg finde det for beskrivende og enormt dræbende, men af en eller anden grund fungerer det for mig. Jeg blev hevet ind mellem siderne og havde svært ved at lægge bogen igen. Jeg var nødt til at finde ud af, hvad der skete med Jacinda og hendes draki.

Historien er ikke voldsomt actionpræget før i slutningen, men bruger i stedet lang tid på at få Will og Jacinda til at finde ud af, hvad de vil. På den måde er det mere end ungdoms-kærligheds-historie med et lille strejf af fantasy. Jeg har dog forhåbninger om, at den næste i trilogien har mere fantasy og flere drakier og jeg skal helt sikkert have resten af trilogien læst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar