lørdag den 15. februar 2014

A Touch of Greek - Tina Folsom

Originaltitel: A Touch of Greek
Forfatter: Tina Folsom
Serie: Out of Olympus #1
Forlag: Self-published
Sider: 228
Udgivelsesår: 2010
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Købt







Første sætning: Sophia stomped through the white sand with her little red plastic bucket and headed for the water.


***

Den arrogante og lækre græske gud Triton bliver smidt af Olympen efter at have forført Zeus's elskerinde og kan først komme tilbage når han finder en kvinde, der elsker ham for hans venlighed og uselviskhed og ikke hans skønhed. Da den dødelige Sophia, der er ved at komme sig efter en øjenoperation og praktisk talt er blind, har behov for en hjemmehjælper, påtager han sig rollen i håbet om at hun er hans billet hjem.

Mens han beskytter Sophia fra en ukendt modstander, dukker Tritons beskytterinstinkt op. På samme tid gør rivaliserende guder alt for at få ham til at fejle. Og selv hvis Triton kan vinde Sophias kærlighed, er han så villig til at smide det væk for at komme væk eller vil han miste sig hjerte til den eneste kvinde, der virkelig ser ham?


***

Det eneste gode jeg har at sige om A Touch of Greek er, at den var gratis. Sjældent har jeg læst en bog så stopfyldt med klicheer og så uendelig forudsigelig. Jeg færdiggjorde den kun på grund af det korte sidetal.

Både Triton og Sophia er irriterende stereotype. Triton er den hårde gud med det bløde indre, der opdager en hel ny side af sig selv. Sophia skal forestille at være stærk og uafhængig, men hun er så utrolig hjælpeløs og ikke kun fordi hun er blind. Hele hendes attitude skriger 'red mig, jeg mangler en stor, stærk mand!' og det er så kedeligt at læse om. Sophias fætter er et kæmpefjols og Tritons gudevenner er virkelig åndssvage, for at sige det som det er. En flok testosteron-plagede padder.

Historien består af den ene kliché og heldige/held-i-uheld situation efter den anden. Alt virker så 'tilfældigt-planlagt', hvis det giver mening. Triton og Sophias tiltrækning virker ikke ægte, men snarere nødvendig og deres sexscener er underlige og overbeskrevne. Jeg er stor fan af mytologi i fantasy, men denne gang fungerede det slet ikke for mig. Gude-elementet virker som om det kun er med for at få historien ind under paranormal-romancen. Fremfor faktisk at bruge det til noget, er der få referencer og en gud uden kræfter.

Det er en meget kort anmeldelse af en meget ligegyldig bog, men den er mig så ligegyldig, at jeg ikke ved, hvad jeg mere skal skrive om den. Sproget er ligegyldigt, personerne er ligegyldige og historien er kedelig og kliché. Lad være med at læse bogen - den er ikke tiden værd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar