onsdag den 5. februar 2014

The Real Prom Queens of Westfield High - Laurie Boyle Crompton

Originaltitel: The Real Prom Queens of Westfield High
Forfatter: Laurie Boyle Crompton
Serie: -
Forlag: Sourcebooks Fire
Sider: 320
Udgivelsesår: 2014
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: ARC 

En del af The Real Prom Queens of Westfield High Blog Tour





Første sætning: Not even the producers of the show could've predicted it would end with the biggest reality-show bitch-fight in history.


***

Nu rammer reality tv high school! Fælg med når dramaet udfolder sig når de tre største tabere blandt Westfield High's seniorer får muligheden for at blive populære! Vores skjulte kameraer fanger det hele, mens pigerne kæmper for det ultimative bevis på populariteten: titlen som prom queen!

Der kommer ikke som nogen overraskelse for Shannon, da hun bliver valgt som 'mindst egnet som prom queen' på Westfield High. Lige indtil hun bliver valgt som en af tre piger til at deltage i et reality show med skjulte kameraer; The Prom Queen Wannabes, og gennemgår en komplet forvandling.

Nu bliver hele det sociale hierarki for seniorklassen vendt på hovedet. Men da Shannon finder bevis for at skønhedsfabrikanterne kan være ganske forfærdelige, må hun finde en måde at vise både sin BFF og sin ægte forelskelse at under den skønne makeover, er hun stadig den samme. Prom night bliver ulig noget andet i Westfield high's historie.

***

Jeg havde ingen forventninger til The Real Prom Queens of Westfield High simpelten fordi den handler om reality tv og det ser jeg som udgangspunkt ikke - altså var der egentlig heller ikke nogen grund til at læse en bog om det. I tidernes morgen så jeg Paradise Hotel, men jeg har aldrig set mere end en enkelt sæson. Robinson, Big Brother og De Unge Mødre siger mig ingenting. Jeg har det med reality tv som jeg har det med quiz shows og shows som X-factor - jeg bliver alt for pinligt berørt på deltagernes vegne til at kunne holde ud at se på det. Jeg forstår ikke, hvorfor folk har behov for at gøre sig selv til grin på tv. Men sådan generelt er jeg faktisk ligeglad med reality tv. Vi har ingen kanaler herhjemme (overhovedet - heller ikke DR1 og TV2) så jeg har alligevel ikke muligheden for at se det og blive pinligt berørt og forarget. Heldigvis :)

"The more cast members embarrass themselves, the better the reality show."

Men til trods for mit syn på reality shows, takkede jeg ja til at læse The Real Prom Queens of Westfield High da jeg blev tilbudt den. Jeg har tidligere læst Blaze af Laurie Boyle Crompton og den var ganske underholdende, så selvfølgelig var jeg interesseret i at se, hvad hun nu havde fundet på, selvom indholdet måske ikke var det jeg helst ville læse om. Selvom historierne i bøgerne er meget forskellige, minder hovedpersonerne om hinanden og jeg kan ikke særlig godt lide nogen af dem. Shannon er enormt overfladisk og direkte dum til tider. Hun går kun op i sit ry på skolen og selvom hun bruger lang tid på at fortælle, hvor glad hun er for sin bedste veninde Marnie, er hun alligevel ganske forfærdelig overfor hende det meste af tiden.

Egentlig ville jeg langt hellere have læst historien fra Kellys synspunkt. Hun er den eneste af alle personerne, som jeg virkelig følte var levende og ægte. Jeg forstod hendes motiver og hendes kamp og heppede på hende hele vejen igennem. Hendes andel af dramaet var også den del, jeg nød mest.

Jeg tror, bogen ville gøre sig enormt godt som film til teenagere - den har humoren, dramaet og den lettere gennemskuelige historie. Jeg var nemlig rigtig godt underholdt gennem det meste af bogen, selvom jeg flere gange rystede på hovedet over diverse dumheder og jeg kunne se historien for mig som om det var en film.

Historien er enormt overdrevet og især i slutningen bliver det hele alt for meget. Det er ikke særlig troværdigt, men det er virkelig sjovt og fuldstændig absurd. The Real Prom Queens of Westfield High henvender sig mest til unge teenagere omkring 15-16 år, men kan sagtens læses af os, der er lidt ældre, hvis man bare skruer forventningerne lidt ned og forbereder sig på en letlæselig og hyggelig historie. Læs den, hvis du kunne tænke dig en blanding af Mean Girls og America's Next Top Model (og an masse andet reality tv).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar