søndag den 9. marts 2014

Lysets søn - Christian Jacq

Originaltitel: The Son of the Light
Forfatter: Christian Jacq
Serie: Ramses #1
Forlag: Borgen
Sider: 372
Udgivelsesår: 2001
Læst på: Dansk
Dansk titel: Lysets søn
Kilde: Lånt







Første sætning: Den vilde tyr stod ubevægelig og vogtede på den unge Ramses.


***

Følg Ramses i kampen om tronen mod sin ældre broder Chenar. Lev med, når han underkastes umenneskelige prøvelser af sin fader Sethos- Og føl med ham, når han møder kærligheden i den mystiske og smukke Nefertaris skikkelse. 


***

Jeg har altid været fascineret af Egypten; mytologien, pyramiderne, levemåden og faraoerne. Jeg nyder at dykke ned i både faglitteratur og skønlitteratur om det fascinerende land og dets historie. Desværre er det ikke alt, der er lige godt og det er Lysets søn et glimrende eksempel på. Bogen er ikke dårlig, den er bare mere middelmådig end jeg regnede med.

Historien er skrevet utrolig simpelt. Måske er det oversættelsen, men det virker alt for simpelt til tider og dialogen kan virke en smule underlig og akavet. Jeg vænnede mig dog til det og det gjorde bogen meget hurtigere at læse.

Jeg føler ikke rigtig, jeg kommer under huden på de fleste af personerne. Det er som om de er for beskrevet og de kommer aldrig rigtig til live. Ramses virker kold og ligegyldig, Sethos er alt for hellig og uvirkelig og Ameni er for pertentlig og for meget. Til gengæld synes jeg at Chenar og Iset er interessante, selvom de begge er hamrende irriterende til tider. Men samtidig er de lidenskabelige og brænder igennem og det er præcis sådan personerne i en bog skal være!

Historien er sådan set interessant nok, men det føles en smule langtrukken til tider. Eftersom den fortælles fra flere synsvinkler, er der meget få overraskelser undervejs og selv tankerne hos 'de onde' er fortalt og forklaret, så man ikke skal sidde og gætte sig til motiver og handlinger. Det gør historien lidt kedelig, men samtidig bliver hele det politiske spil nemmere at forstå.

Egentlig vil jeg ikke give Lysets søn mere end 2.5 stjerner, men eftersom jeg runder op, bliver det til 3 viste stjerner - og det er jo så en smule mere end bogen fortjener. Læs den, hvis du virkelig er interesseret i Egypten og Ramses, ellers tvivler jeg på den vil være særlig spændende. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar