fredag den 9. maj 2014

Vampyrens mærke - P.C. Cast + Kristin Cast

Originaltitel: Marked
Forfatter: P.C. Cast + Kristin Cast
Serie: Nattens hus #1
Forlag: Tellerup
Sider: 268
Udgivelsesår: 2010
Læst på: Dansk
Dansk titel: Vampyrens mærke
Kilde: Fået







Første sætning: Bedst som jeg troede at min dag umuligt kunne blive værre, så jeg ham den døde fyr stå henne ved mit skab.


***

Uden varsel bliver den smukke Zoey mærket med halvmånesymbolet af en Udsending. Hun er nu tvunget til at følge Gudinden Nyx og tage til Nattens Hus, hvor hendes videre uddannelse til vampyr skal foregå. Det er svært for den 16-årige Zoey at begynde et nyt liv, og det bliver ikke lettere da Gudinden gør hende til Nattens Datter, den første i denne tidsalder...


***

Jeg har haft Vampyrens mærke til at stå på min hylde i flere år efterhånden, men jeg har aldrig haft den store lyst til at påbegynde den. Men nu når månedens emne er 'vampyrer', er den jo rimelig oplagt - især fordi jeg ejer stort set hele serien på dansk, så jeg kan hurtigt få læst en masse om vampyrer. Historien om Zoey er dog ikke videre fantastisk, men den har sine gode sider.

Ideen bag bogen er ganske udmærket. Nytænkning i vampyrgenren godt blandet med myter er virkelig lækkert, men samtidig er der lidt for mange uafklarede spørgsmål. Som f.eks. hvordan vampyrer dør? Hvis de ikke bider sig til nye ofre og dermed er en direkte trussel mod mennesker, men i stedet er en del af samfundet og samtidig kan leve for evigt - hvordan kan verden så ikke være overbefolket med dem, for de har jo ikke nogen naturlig måde at dø på? Sådanne ting irriterer mig og er med til at trække gevaldigt ned for bogen. Hvis man vil komme med et helt nyt bud på vampyrerne, er man nødt til at gøre det gennemført og overbevisende og det formår de to Casts ikke. 

Jeg blev lidt træt af den fantastisk hovedperson Zoey, der kan klare det hele og som er så meget bedre end alle andre. Zoey har ikke nogle udfordringer som sådan, fordi man ikke er et sekund i tvivl om at det nok skal gå alt sammen, for hun er bare ih og åh så fantastisk. Og da vi endelig når det store klimaks i bogen, falder det hårdt til jorden, fordi det består af den ene tilfældighed efter den anden. Det virker desuden så tåbeligt, at Zoey snakker om hvor meget hendes skole og venner fylder i hendes liv, men det er kun Kaya vi hører om og de har så absolut ikke noget godt venskab. Hele før-vampyr-livet føles overfladisk og ligegyldigt.

Historien bliver fortalt så hurtigt, at informationerne virker til at komme, når de er brugbare for plottet. Vi får f.eks. ikke at vide, at hun har haft noget som helst med heste at gøre, før hun fortæller det til en lærer - til trods for at det er flere sider inde i hele heste-delen. (Det lyder måske forvirrende, men det giver godt mening, hvis man læser bogen. Under alle omstændigheder er det hamrende irriterende når sådanne oplysninger kun kommer for at gøre det nemt for hovedpersonen og det sker gang på gang i Vampyrens mærke). 

Bogen er hurtig læst, men sproget er ikke videre fantastisk. Måske er det den danske oversættelse, men alt ungdomssnakken virkede forceret og underlig og det 'sjove' mundhuggeri blandt Zoeys venner var også bare irriterende. Bogen har et enormt stort fokus på sex og kærester - faktisk overskygger det langt vampyrdelen, desværre. Jeg er ikke vant til så meget sex i en amerikansk YA bog og jeg ville ikke mangle det, hvis det ikke var der! Jeg regner med at læse videre i serien og krydser fingre for, at den bliver bedre hen af vejen - jeg ejer trods alt ikke mindre end 9 af bøgerne!

4 kommentarer:

  1. Tro mig, den er ikke bedre på engelsk. Og den bliver heller ikke bedre flere bind længere henne. :S

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen så vælger jeg at stoppe her - ingen grund til at fortsætte pinen ;)

      Slet
  2. Jeg syntes egentligt okay om denne serie i starten, men efter efterhånden som jeg fik læst flere bøger, blev det bare for langtrukkent. Jeg savnede en ordentlig slutning og gad ikke at læse mere, så jeg nåede kun til 5. bog før jeg opgav og aldrig er kommet videre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Endnu en grund til ikke at fortsætte serien. Må indrømme, jeg heller ikke har haft noget behov for at læse den næste i serien ;)

      Slet