tirsdag den 28. juli 2015

Forrådt - Jana Oliver

Originaltitel: Forbidden
Forfatter: Jana Oliver
Serie: The Demon Trappers #2
Forlag: Tellerup
Sider: 476
Udgivelsesår: 2014
Læst på: Dansk
Dansk titel: Forrådt
Kilde: Mofibo








Starten: Kaffebaren Ground Zero lavede den mest fantastiske varme chokolade i Atlanta, måske endda i hele verden, men det så ud til at Riley Blackthorne ville blive nødt til at kæmpe sig igennem Armageddon for at få noget af den.

***

Katastrofen i Tabernaklet har sat sine tydelige spor i Atlanta. Mange dæmonfangere er døde, dæmonerne hærger, og byrådet anmoder Vatikanets dæmonjægere om hjælp.

Imens tager Riley alle midler i brug for at finde sin far, men det er en både svær og farlig opgave. Oveni er der stadig det falske vievand at tænke på, og huslejen. Desuden opfører Simon sig underligt, og Beck er endnu mere overbeskyttende end sædvanligt.

Heldigvis er der også lyspunkter som den mystiske, toplækre Ori der har udnævnt sig selv til Rileys bodyguard. Og med en kategori fem dæmon som tørster efter Rileys blod, kan hun nemt få brug for hjælp …



***

Jeg vil så gerne elske historien om Riley og hendes kamp mod det onde, men Jana Oliver gør det virkelig svært for mig. Ikke nok med at Riley dummer sig igen og igen, så irriterer Becks opførsel mig også. Han virker på intet tidspunkt til at være ældre en Riley (udover når han forsøger at bestemme over hende på den mest stupide måde) og deres jalousi bliver ærligt talt lidt trættende i længden. Jeg kunne godt lide at læse fra Becks synspunkt også, men det gav mig ikke større forståelse for, hvorfor han opfører sig som en forkælet teenager.

Historien er egentlig meget spændende. Riley forsætter jagten på sin far og får set mere til især Ori. Der er måske lige en sjat for mange fyre, der er interesseret i pigebarnet, men hun holder heldigvis på intet tidspunkt nogen af dem for nar. Jeg kan godt lide at der er mere end en historie at følge med i. Riley søger sin far, fanger dæmoner og undersøger vievand uden at det føles som om hun har mere tid i døgnet end os andre. Mysterierne folder sig langsomt ud, samtidig med at de filtres sammen gennem Riley og bogen slutter med et brag, der gør lysten til at læse den næste ret stor!

Mit største problem med bogen er, at jeg ikke forstår personerne. Jeg forstår ikke, hvorfor Riley aldrig kan finde ud af at snakke med andre før hun foretager sig noget (selvom hun er blevet bedre til det). Jeg forstår ikke, hvorfor Beck ikke snart bliver voksen. Jeg forstår ikke, hvorfor Simon pludselig skulle ændres fuldstændig - sjældent har jeg oplevet så massiv et karakterskift! Og jeg forstår ikke, hvorfor Peter konstant forsøger at snige sig med som en vigtigt person, når han mest af alt virker til at være et lidt underligt sidekick. Til gengæld kan jeg super godt lide Mortimer - han er simpelthen fantastisk! Lidt ros skal der også gives til Jana Oliver; det store plottwist med en af fyrene havde jeg på ingen måde set komme og det var lidt fedt (og en smule ærgerligt)!

Jeg regner så bestemt med at læse videre i serien (mest fordi jeg allerede har den næste bog liggende) og så krydser jeg fingre for, at historien opper sig en smule.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar