torsdag den 18. august 2016

Farseer Trilogy - Robin Hobb

Originaltitel: The Assassin's Apprentice, Royal Assassin, Assassin's Ques
Forfatter: Robin Hobb
Serie: Farseer Trilogy
Forlag: Harper Voyager
Sider: -
Udgivelsesår: 1995
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Købt






Første sætning: My pen falters, then falls from my knuckle grip, leaving a worm's trail of ink across Fedwren's paper.

***


Young Fitz is the bastard son of the noble Prince Chivalry, raised in the shadow of the royal court by his father's gruff stableman. He is treated like an outcast by all the royalty except the devious King Shrewd, who has him secretly tutored in the arts of the assassin. For in Fitz's blood runs the magic Skill--and the darker knowledge of a child raised with the stable hounds and rejected by his family. As barbarous raiders ravage the coasts, Fitz is growing to manhood. Soon he will face his first dangerous, soul-shattering mission. And though some regard him as a threat to the throne, he may just be the key to the survival of the kingdom.


***

For efterhånden et godt stykke tid siden læste jeg Ship of Magic af Robin Hobb og var ret imponeret. Jeg ville egentlig have læst videre i serien, fordi jeg allerede ejede de næste to bøger, men lidt hurtig research af Robin Hobbs skriverier, overbeviste mig om at jeg var nødt til at læse The Farseer Trilogy først. Dem fik jeg så erhvervet mig og langt om længe læst. Rådet er, at hvis man gerne vil læse Robin Hobb, skal man starte her og det er altså et glimrende sted at starte!

Mit største problem med bøgerne er, at de tager mig enormt lang tid at komme igennem. Selvom jeg synes de er spændende og selvom jeg koncentrerer mig om at læse og ikke konstant tjekke sociale medier, tager de mig meget længere end bøger af den størrelse normalt ville. Min læsehastighed bliver nedsat og jeg tror det er fordi min hjerne kræver en hel del ekstra tid til at fordøje den komplekse verden Robin Hobb har skabt - måske fordi jeg ofte læser det lidt simplere YA. Det er i sig selv også ganske forståeligt, men det gør bare at jeg skal tage mig ekstra sammen inden jeg går i gang med en af hendes bøger og det er en skam, for tiden jeg bruger på at læse er givet godt ud - Robin Hobb skriver fantastisk!

Historien om Fitz er både spændende, sjov og eventyrlig. Stopfyldt med actionscener, kærlighedspassager, sjove kommentarer og et net af af gåder, der langsomt bliver flettet sammen. Fitz er på ingen måde perfekt. Han er både hamrende naiv, utrolig stædig, dumdristig, klynkende og evig romantiker. Men samtidig er han også kynisk, velovervejet og vedholdende. Hans udvikling gennem bøgerne er skiftevis god og dårlig og virker derfor realistisk. Han overreagerer en gang imellem og andre gange virker han nærmest død indeni, men det meste af tiden forstår jeg til fulde hans handlinger. Jeg elsker at han skal navigere i en verden af kaos og usikkerhed og at han betvivler nærmest alt og alle og er usikker på sig selv, men alligevel formår at have en vis stabilitet. Han er på ingen måde den perfekte helt - nærmere tværtimod - men han er helt sin egen og jeg elsker ham for det! Jeg elsker også det magiske system og Fitz's rolle i magien. Her er både zombier, drager og indvadering af tanker!

Bog 2 er absolut min favorit; den er mest spændende og ikke så langtrukken og kedelig som en toer normalt bliver. Den sidste bog blev til gengæld en smule lang hen imod slutningen, men det opvejes af hele den awesomeness der er i serien generelt! Hvis du er til spændende og store episke eventyr, er The Farseer Trilogy helt sikkert noget for dig. Men den kan være tung at komme igennem og den kræver tid og tålmodighed. Alligevel vil jeg anbefale den til enhver fantasy-elsker, for belønningen i form af en fantastisk historie og en spændende hovedperson er absolut det hele værd, når Robin Hobb står bag!

4 kommentarer:

  1. Robin Hobb er en forfatter jeg har været bekendt med rigtig længe, men aldrig har fået taget mig sammen til at give mig i kast med - tak for anbefalingen om hvor man skal starte :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekom - jeg håber, hun falder lige i din smag :D

      Slet
  2. Meget interessant at læse din anmeldelse af serien. Jeg holdt meget af den første bog (første halvdel var lige lovlig traditionel, mens anden del virkelig fangede mig). Til gengæld var jeg ret irriteret på anden bog, hvor jeg savnede udvikling i selve historien samt hos Fitz. Her kom der mere skub i tingene i tredje bog - i hvert fald første del, for som du også skriver, så er den ret langtrukken til sidst.

    Jeg var desværre ikke så begejstret for serien, som jeg havde håbet på, og Robin Hobb skriver virkelig lange bøger (for lange efter min mening - jeg kunne snildt have barberet et par hundrede sider af bog 2 og 3 i denne serie), så ved jeg ikke, om jeg får taget mig sammen til at læse flere bøger af hende.


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er SÅ enig i de lange bøger - lidt redigering ville på ingen måde skade slutresultatet!
      Hendes bøger er bare så usædvanlig smukke at jeg er nødt til at eje dem og så kan jeg jo ligeså godt læse dem :P Men det tager lidt tid at tage sig sammen til at dykke ned i en af hendes bøger ;)

      Slet