onsdag den 14. september 2016

Ringenes Herre - J.R.R. Tolkien

Originaltitel: Lord of the Rings
Forfatter: J.R.R. Tolkien
Serie: Ringenes Herre
Forlag: Gyldendal
Sider: -
Udgivelsesår: 1954
Læst på: Dansk
Dansk titel: Ringenes herre
Kilde: Fået i gave







Første sætning:   Da hr. Bilbo Sækker fra Sækkedyb bekendtgjorde, at han om kort tid agtede at fejre sin et hundrede og ellevte fødselsdag med en særlig storslået fest, blev der en snakken og ophidselse i Hobbitrup.


***

Three Rings for the Elven-kings under the sky,
Seven for the Dwarf-lords in their halls of stone,
Nine for Mortal Men doomed to die,
One for the Dark Lord on his dark throne
In the Land of Mordor where Shadows lie.
One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all and in the darkness bind them
In the Land of Mordor where the Shadows lie.

***

Langt de fleste kender nok til Ringenes herre, enten filmene eller bøgerne. Har man hverken set eller læst dem, har man sandsynligvis hørt om dem. De bliver hyldet som toppen af poppen og J.R.R.  Tolkien bliver kaldt The Father of Modern Fantasy. Jeg fik bøgerne i julegave, da jeg var 11 år gammel og forsøgte kort tid efter at læse dem. Og jeg kedede mig. Hold nu op, hvor jeg kedede mig. Jeg stoppede halvvejs inde i den anden bog og så har bøgerne bare fået lov til at samle støv. Jeg elskede Hobbitten, så det irriterede mig hver gang jeg kiggede på bøgerne at jeg ikke bare kunne elske dem. I år bestemte jeg mig så for at nu skulle det være. Jeg ville igennem bøgerne, koste hvad det ville. Pyt med om jeg kunne lide dem eller ej, nu skulle de bare læses! Og det blev de!

Jeg har altid sagt at problemet med Ringenes herre er at der sker for lidt. De bruger for meget tid på at gå og på at synge. Det gør de også, men det generede mig faktisk ikke denne gang. Jeg synes pludselig det var spændende og de lange taler var interessante og ofte morsomme. Måske er det fordi jeg er blevet ældre eller måske er det fordi jeg generelt læser mere episk fantasy nu, men det var i hvert fald en helt anden oplevelse for mig at læse bøgerne denne gang.

Dermed ikke sagt at jeg elskede bøgerne ubetinget. De er for lange og jeg kedede mig flere gange under især Sam og Frodos eventyr alene. Jeg er generelt ikke vild med nogen af dem og synes især Frodo er en pivende lille stakkel, der ikke kan finde ud af noget selv. Sam er til gengæld lidt af et røvhul til tider. Det er helt sikkert en fordel for mig at der er flere forskellige personvinkler på historien, for ellers havde jeg givet op igen. Men alt i alt opvejer historierne og personerne hinanden, så bøgerne ender som en glimrende helhed.

Hvis man er til klassisk fantasy, synes jeg bestemt, man skal give Ringenes Herre en chance. Selvom man måske har forsøgt før og kedet sig, så prøv igen. Husk på at man udvikler sig som menneske og som læser hele tiden og derfor ændrer smag. Min næste mål bliver at læse dem på engelsk.
Har I læst Ringenes Herre og hvad synes I om bøgerne?

2 kommentarer:

  1. Det er nogle af de bøger jeg endnu ikke har fået taget mig sammen til at læse. Men jeg har Hobbitten stående derhjemme, og har sagt at jeg vil starte med den, inden jeg får læst Ringenes Herre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hobbitten er altså også bedre end Ringenes Herre. Den var jeg helt vild med, da jeg læste den :)

      Slet