fredag den 11. maj 2012

"Søster" - Rosamund Lupton

Titel: Søster
Forfatter: Rosamund Lupton
Forlag: Forlaget Turbulenz
Sider: 322
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 3/5



Fra bagsiden: Deres bånd var ubrydeligt. Sandheden var rystende.
Beatrice tager det først fly hjem til London, da hun får at vide, at hendes lillesøster Tess er forsvundet. I løbet af efterforskningen bliver Beatrice chokeret over, hvor lidt hun faktisk ved om sin søsters liv - og hun er uforberedt på de forfærdelige sandheder, hun må konfrontere. Politiet, Beatrices venner, hendes forlovede og selv hendes mor accepterer, at de har mistet Tess. Alligevel nægter hun at opgive håbet, fast besluttet på at finde sandheden, uanset omkostningerne. For kun en søster kender virkelig en søster.

Jeg var lidt nervøs for at starte på denne bog, for jeg havde forstået det sådan, at det var en samling breve fra den ene søster til den anden. Men det viste sig, at det var det ikke. Bogen er et langt brev, hvor fortællingen er fortalt til den forsvundne søster.

Beatric som person er meget interessant at følge, for hun udvikler sig gennem bogen. Hendes fortvivlelse over politiet og hendes desperation og håbløshed kommer tydeligt til udtryk. Jeg kan godt lide, at hun "bagrationalisere", altså kan se alting søsteren har sagt meget mere klart, fordi denne er forsvundet. Pludselig giver alting meget mere mening og Beatrice får set både sin søsters, men også sit eget liv fra en ny synsvinkel.

Bogen er medrivende og spændende og sproget flyder, selvom der er mange ukendte ord omkring sygdom og gener. Jeg kunne rigtig godt lide, at Beatrice fortæller sin søster historie om, hvordan hun fortæller Mr. Wright om, hvordan hun opklarer mysteriet. Jeg kunne ikke på noget tidspunkt gætte mig frem til slutning.

Desværre var jeg enormt skuffet over slutningen, hvilket også kan ses ud fra min bedømmelse. Jeg synes ikke, den passer sammen med resten af bogen og jeg føler, at den ødelægger det hele for mig. Det er en stor skam, for jeg er ellers rigtig vild med bogen og havde glædet mig til at runde den ordentlig af.

2 kommentarer:

  1. Rart at jeg ikke er den eneste der ikke er helt oppe og ringe over den bog

    http://boggrisen.blogspot.com/2012/04/sster.html

    SvarSlet
  2. Jeg forstår heller ikke alle de gode anmeldelserne, den har fået. Der er mange andre krimier, jeg langt hellere vil læse og anbefale!

    SvarSlet