søndag den 10. juni 2012

Poison Study - Maria V. Snyder

Titel: Poison Study
Forfatter: Maria V. Snyder
Serie: Study #1
Forlag: Mira Books
Sider: 409
Sprog: Engelsk
Bedømmelse: 5/5




Yelena står overfor at skulle henrettes for at have slået General Brazells søn ihjel. I stedet bliver hun tilbudt jobbet som mundskænk for Kommandøren af Ixia - hvis hun altså overlever oplæringsperioden, hvor hun skal lære at identificere gifte ud fra udseende, lugt og smag.
Men selvom Yelena ikke skal henrettes, er det stadig ikke nemt at være en del af livet på borgen. For udover at General Brazell er meget utilfreds over den manglende henrettelse, kan en troldkvinde fra Syden pludselig trænge ind i Yelenas hoved. Herudover opdager hun pludselig kræfter, hun ikke vidste, hun havde og som er ulovlige i Ixia. Og sidst men ikke mindst skal hun finde ud af, hvem hun kan stole på, især med hensyn til Valek!

Jeg har længe haft lyst til at læse denne serie og den har pyntet på min hylde i hvert fald 1½ år. Nu blev det endelig og det har jeg ikke fortrudt.

Yelena er ikke den typiske heltinde. Hun kaster sig ikke hovedkuls ud i problemer og gør hvad der passer hende. I stedet er hun påpasselig, eftertænksom og frem for alt andet interesseret i at overleve.
Det virker derfor også rigtig godt, at hun igennem bogen udvikler sig til at blive mere åben og aktiv. Både Yelena og Valek gennemgår en udvikling i bogen, på en måde, der virker troværdig og øger lysten til at læse videre om dem.

Yelena og Valek bliver ofte præsenteret som den helt store kærlighed, men det var ikke ligefrem den fornemmelse jeg fik, da jeg læste Poison Study. I stedet fik jeg historien om en kvinde, der har været gruelig meget igennem og derfor beskytter sig selv og historien om en mand, der er svær at komme ind på livet af. Faktisk kan jeg bedre lide den historie jeg fik, da jeg læste bogen, end den jeg havde regnet med jeg fik.

Selvom det var min første engelske bog i rigtig lang tid, havde jeg ikke de store problemer med at forstå sproget. Det er en velskrevet bog med et overskueligt persongalleri. Jeg ser frem til at læse resten af serien og kan kun anbefale bogen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar