torsdag den 6. september 2012

Rosen - Karen Skovmand

Titel: Rosen
Forfatter: Karen Skovmand
Serie: Ainshas historie #2
Forlag: Gyldendal
Sider: 259
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 2/5

SPOILER ALERT

Læs først: Kniven


Fra bagsiden: Røverdatter, sandsigerske, krigerdronning. Den vilde, smukke Ainsha med de magiske evner rummer det hele i sig, og fortællingen om hende og hendes folk er lige så spændende, dramitisk og lidenskabelig som hun selv.
Ainsha har trodset sin far og er nu krigeren Ilyathens højtelskede kvinde. Hun rider med hans hær i krig mod Sydfolket for at erobre det land tilbage, som Syden tog i et blodigt slag for længe, længe siden. Men der flyder ikke kun krigerisk blod i Ainshas årer. Fra sin mor har hun fået ekstraordinære magiske evner, som fylder hende med en stærk vilje til fred og retfærdighed. Det er en anden slags kamp, men den koster også liv.

Forræderi er et af de vigtigste emner i Rosen og Ainsha kan aldrig være helt sikker på, hvem hun kan stole på. Det gør at man igennem hele bogen sidder og vender og drejer alles ord og handlinger for at finde ud af, om de er værd at stole på.

Sproget i bogen er meget beskrivende og kan virke ret tungt at læse, især fordi jeg ikke på noget tidspunkt føler, at jeg kommer under huden på Ainsha. Det hele er for beskrevet lidt for koldt taget i betragtning, at det skulle være en genfortælling fra hendes egen hånd. Selv da hun oplever et enormt tab, følger jeg ikke med hende, fordi det hele virker så ligegyldigt. Desuden var der et par steder, jeg var nødt til at læse to gange, for at fatte hvad der egentlig skete. Noget, der virkelig irriterede mig.

Handlingen skrider meget langsomt frem og noget egentlig action er der ikke, desværre. Kiltara er uden tvivl den person, jeg bedst kan lide, til trods for den korte tid hun er med. Her er vilje og kampgejst, noget Ainsha ofte mangler. Jeg håber virkelig, den sidste bog i serien er bedre og virkelig formår at samle trådene og give trilogien det løft, den trænger til!

1 kommentar:

  1. Det lyder ret smart :) det viste jeg ikke at man kunne gøre.

    SvarSlet