torsdag den 28. marts 2013

Fragments - Dan Wells

Originaltitel: Fragments
Forfatter: Dan Wells
Serie: Partials #2
Forlag: Balzar + Bray
Sider: 564
Udgivelsesår: 2013
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: ARC

Læs først: Partials




Kira Walker har fundet kuren til RM, men kampen for menneskenes og Partials overlevelse er kun lige begyndt. Kira har forladt East Meadow i en desperat søgen efter oplysningen om, hvem hun er. At det er the Partials, der har kuren til RM i deres blog kan ikke være en tilfældighed - det må være en del af en større plan, en plan, der involverer Kira, en plan, der kan redde begge racer. Hendes ledsagere er Afa Demoux, en sindsforvirret vagabond og tidligere medarbejder hos ParaGen og Samm og Heron, de Partials, der forrådte hende og reddede hendes liv - de eneste, der kender hendes hemmelighed. Men kan hun stole på dem?

I mellemtiden, tilbage på Long Island,forbereder den sidste rest af menneskeheden sig på krig mod the Partials og Marcus ved at hans eneste håb er at forsinke dem indtil Kira vender tilbage. Men Kiras rejse vil tage hende dybere ind i den overbevoksede ødemark, der engang var Amerika og Kira og Marcus vil begge opdage at deres største fjende måske er en, de slet ikke vidste eksisterede.

***


Jeg elskede Partials og mine forventninger var derfor ekstremt høje, da jeg påbegyndte Fragments og jeg var virkelig nervøs for at blive skuffet, som jeg ofte synes det er tilfældet, når den første bog var fantastisk. Men der var ingen grund til bekymring; Dan Wells leverer en velskreven og gennemført bog, der tog mig dybere ind i den dystopiske verdens mange hemmeligheder.

Kira er lige præcis den slags kvindelig hovedperson, jeg elsker at læse om. Hun er stærk, men følsom. Hun har sine egne holdninger og er ikke bange for at udtrykke dem og hun er meget selvstændig. Hun skal igennem meget i Fragments og hun tvivler en del på sig selv, men formår alligevel at fastholde både sin integritet og sine håb. Hendes rejse med Afa, Heron og Samm er vildt spændende og giver et rigtig godt indblik i, hvor omfattende krisen har været for verden.

Både Kira's rejse og Marcus' kamp hjemme har overraskelser og tvist som jeg ikke forudså og jeg er vild med når en forfatter formår at overraske mig! Jeg kan rigtig godt lide Dan Wells' humor og især Marcus var sjov.
Marcus froze, suddenly realizing why the voice sounded so familiar. "Kira?" "Hey, babe," said Kira. "Miss me?" "What?" Marcus stumbled for words. "Where are you? What's going on? Why is Dr. Morgan looking for me?" "Probably because she wants me," said Kira. "The good news is, she has no idea where I am." "Well that's a relief," said Haru derisevely. "I'm so glad Kira's safe." Marcus thumbed the radio button. "Haru says hi."
Generelt er jeg helt vild med Marcus og jeg er glad for at hans rolle er større i Fragments end den var i Partials. 

Hele historien er bundet rigtig godt sammen og jo flere spørgsmål man får svar på, jo flere nye dukker op som efterlader en higende efter mere. Selvom tempoet er langsomt til tider, er bogen bestemt ikke kedelig, men man skal være forberedt på en del mere grundig gennemgang af videnskaben og teknikken bag krisen og historien rummer mere dybde end den gennemsnitlige bog i YA-dystopi-genren.
Jeg kan slet ikke vente til den næste i serien kommer! Partials-serien er gået hen og blevet en af mine yndlingsserier.

2 kommentarer: