mandag den 29. juli 2013

Friday Night Alibi - Cassie Mae

Originaltitel: Friday Night Alibi
Forfatter: Cassie Mae
Serie: -
Forlag: Flirt
Sider: 233
Udgivelsesår: 2013
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: ARC




I den rige by Sundale har Kelli Pinkins fundet den perfekt plan til at tjene penge på sit gode rygte. For et generøs gebyr vil hun være enhver trust-fund-babys drøm: alibiet for fredag aften; enten kæresten eller den bedste veninde som forældrene drømmer om. Eftersom college nærmer sig med efteråret, er Kellis service mere vigtig end nogensinde, hvilket betyder at hendes sociale liv er ikke-eksisterende. Men det er helt fint med Kelli. Hun tjener kassen! Desuden, forhold er umulige og nogle gange rodede. Hun vil hellere være hjemme og spille Xbox Live alligevel. Så sker det uventede: hun møder den collegestuderende Chase Maroney.

Chase er ikke som de priviligerede fyre, som Kelli normalt møder i Sundale. For eksempel er han etellerandetogtyve, går altid i sort og smider ligeså meget om sig med flabede bemærkninger som Kelli gør. Men Kellis forsøg på at drive Chase ud af sit liv vakler, da han begynder at opføre sig som om han virkelig kender hende, som om han interesserer sig for hende. Da Kelli endelig giver efter for det kys, hun har brugt så lang tid på at undgå, står hun overfor en svær beslutning: Gøre Chase til sin kæreste og risikere sit hjerte.. eller beholde sine klienter og miste sin første ægte kærlighed.

***

Ofte når man læser New Adult handler det om en ung mand og en ung kvinde, der mødes og skal igennem en masse besvær før de endelig kan være sammen og mindst en af dem skal have seriøse barndomstraumer. Desuden skal sex være en stor del af historien. Heldigvis er det ikke sådan med Friday Night Alibi. Her er ingen deciderede barndomstraumer, men derimod interessante personer med realistisk følelsesmæssig bagage - og det er virkelig dejligt til en forandring!

Chase virker som lidt et fjols i starten, men der kommer forklaring på det senere og jeg kan rigtig godt lide ham. Han er sjov, nørdet og utrolig sød. Kelli er ikke meget bedre end Chase i starten, men hendes tanker er sjove at følge og jeg kunne super godt lide hendes syn på Chase, sit eget liv og hele affæren med Alex. Jeg havde det en smule svært med den store mængde religion, der er i historien, men det blev på intet tidspunkt prædikende og så kan jeg godt holde det ud.

Jeg elsker forholdet mellem Kelli og Chase. De er modbydelige overfor hinanden, men alligevel sjove. De udvikler sig begge to og forholdet mellem dem ændrer sig langsomt, men beholder det drillende element. Jeg elsker hele det nørdede omkring HALO, deres 'kælenavne' og deres besættelse af appelsiner. Og jeg kan godt lide, at Kelli ikke er den snobbede rige tøs, men derimod er meget nede på jorden og ikke rigtig 'tager sig af sine penge'.

Hele alibi-delen havde jeg det lidt svært med, for jeg kan ikke forstå, at det kan betale sig for hende - desuden virker det ikke rigtig til at hun har andre kunder end Alex. Jeg har det også lidt svært med Kellis veninde, fordi hun virker ret ligegyldig og egentlig mest som fyld, når Kelli har brug for en at tage i byen med eller snakke med ganske kort. Og det er en skam.

Historien er ret gennemskuelig, men med et par sjove overraskelser undervejs som jeg i hvert fald ikke havde forudset. Sproget er let og flydende og uden de store dikkedarer.  Jeg kan kun anbefale bogen, for Friday Night Alibi er den perfekte sommerbog - sjov, let og sød.

1 kommentar: