tirsdag den 20. oktober 2015

Trolddom og falkefjer - Helle Ryding

Originaltitel: Trolddom og falkefjer
Forfatter: Helle Ryding
Serie: -
Forlag: Nyt Nordisk Forlag
Sider: 128
Udgivelsesår: 2015
Læst på: Dansk
Dansk titel: Trolddom og falkefjer
Kilde: Nyt Nordisk Forlag








Første sætning: "Se, der kommer pigen med falken!"

***

Den unge pige, Silja, er tjenestepige i ridder Regnars store borg. Men da Silja har et særligt talent for at træne jagtfalke, er hun sat til at passe og træne en falk for Regnars unge søn, Egill.

Silja nyder sin særlige status som falkoner og venskabet med Egill. Men det fredelige liv på borgen slutter brat, da Egill får en ny stedmor, den smukke fru Flavia. Lige fra begyndelsen nærer Egill et uforklarligt had til fru Flavia, og han presser Silja til at hjælpe, så han kan slippe af med hende. Men snart viser det sig, at de begge er ofre for trolddom, og Siljas hjælp får uhyggelige følger. Pludselig er hun anklaget for mord på Egill og må flygte fra borgen med ridder Regnars rasende mænd i hælene.

***

Da jeg modtog Trolddom og falkefjer var jeg ikke et sekund i tvivl: den skulle læses højt for mine elever. Jeg underviser en kombineret 3. og 4. klasse og de ville være perfekte til netop denne bog. Så jeg tog den med og vi gik i gang. Ungerne blev lynhurtigt interesserede i historien og vi snakkede en del om billederne oveni. Dommen var også klar, da vi havde læst bogen til ende; den var både spændende og rigtig god. Der var gang i den og Silja var en god hovedperson. Billederne var med til at gøre historien mere 'rigtig' og det var altså virkelig fedt at 'ham der fyren havde en vinge i stedet for en arm'. Alt i alt må det siges at være en succes.

Personligt kunne jeg også godt lide Helle Rydings nyeste skud. Den er medrivende og spændende og Silja er nem at relatere til, fordi hun både har sine seje øjeblikke og sine mere sårbare og usikre øjeblikke. De to troldmænd giver historien et humoristisk præg og Flavia er lige tilpas ond. Mit største problem var illustrationerne. Hvert kapitel starter med en smuk illustration, hvilket sådan set fungerer udmærket. Problemet er at man ud fra illustrationen kan regne ud, hvad der sker i kapitlet. For det meget unge publikum er det en fordel, fordi man så kan snakke om forventninger inden man læser og dermed få en samtale i gang om hvert enkelt kapitel. Men for mig som læser var det ret irriterende og jeg kan forestille mig at de ældre læsere også vil finde det generende at blive spoilet på den måde.

Bortset fra det var billederne med til at give historien en ekstra dybde. De er så smukke og levende og understøtter historien på allerfineste vis. Bogen er inddelt i korte kapitler, der gør oplæsningen til en leg og Helle Ryding har med sit levende sprog og sine eventyrlige fantasi skabt en skøn historie, der kan nydes af både store og små.

2 kommentarer: