fredag den 17. februar 2012

"Specials" - Scott Westerfeld

Titel: Specials
Forfatter: Scott Westerfield
Serie: Uglies #3
Forlag: People'sPress Jr.
Sider: 297
Sprog: Dansk
Bedømmelse: 3/5


SPOILER ALERT

Læs først: Uglies og Pretties


Fra bagsiden: Særlige Omstændigheder har givet Tally kuldgysninger lige siden hun var en frastødende, oprørsk Grim. Dengang Særlige Omstændigheder blot syntes at være et ondsindet rygte; skræmmende Smukke, unaturligt stærke og ekstremt hurtige. Nu er Tally selv blevet forvandlet til en af dem: en superudviklet kampmaskine udviklet til at holde Grimme nede og Smukke dumme. Og den nyvundne styrke, hastigheden og det klare fokus føles bedre end noget, Tally kan huske. Det meste af tiden. Et lille hjørne af hendes hjerte kan stadig huske noget mere.
Hidtil er det dog lykkedes Tally at overdøve den snigende fornemmelse – til nu, hvor hun tilbydes en chance for at udrydde oprørerne i the New Smoke permanent. Hun stilles over for et sidste og endeligt valg: at lytte til det lille svage, tvivlende pulsslag eller udføre missionen, hun er programmeret til at udføre.
Uanset, hvad hun vælger, vil Tally aldrig blive den samme igen.

Der sker så meget i den her bog og alligevel synes jeg, den var lidt kedelig. Tally irriterer mig stadig grænseløst og jeg er så glad for, at der er andre, fornuftige karakterer i bogen. Slutningen er også rigtig træls og  jeg føler ikke, jeg får svar på alle mine spørgsmål.
Bogen (alle bøgerne faktisk) indeholder de elementer, der skal til for at skabe en skøn serie: kærlighed, venskab, bedrag og krig. Universet er meget forskelligt fra det, vi kender og så alligevel ikke. Bogen har mulighed for at blive fantastisk, men det er som om, den bare ikke formår at komme helt derop. Jeg tror helt sikkert, det har noget med Tally's personlighed at gøre. Hun er simpelthen ulidelig dum og irriterende. Jeg havde så store forventningen til disse tre bøger, men jeg føler ikke, de er blevet indfriet. Men igen vil jeg sige, at det er bøger, man bør læse. De rummer alle flere vigtige beskeder, som  mange nok ville have godt af at lære.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar