onsdag den 20. februar 2013

Alice in Zombieland - Gena Showalter

Originaltitel: Alice in Zombieland
Forfatter: Gena Showalter
Serie: White Rabbit Chronicles #1
Forlag: Harlequin Teen
Sider: 404
Udgivelsesår: 2012
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat









Hun vil ikke hvile før hun har sendt hver eneste levende død tilbage til dens grav. For evigt.

Hvis nogen havde fortalt Alice Bell at hele hendes liv ville ændre kurs i mellem to hjerteslag, ville hun have leet af dem. Fra lykkelig til tragisk, uskyldig til ødelagt. Men det var alt, det tog. Et hjerteslag. Et blink, et åndedrag, et sekund og alt hun kendte og elskede var væk.
Hendes far havde ret - monstrene var rigtige.
For at hævne sin familie er Ali nødt til at lære at bekæmpe de udøde. For at overleve må hun lære at stole på den værste af de slemme drenge, Cole Holland. Men Cole har sin egne hemmeligheder og hvis Ali ikke passer på, kan de hemmeligheder måske vise sig at være mere farlige end zombierne..

Jeg ville ønske, jeg kunne gå tilbage og gøre tusinde ting anderledes.
Jeg ville sige nej til min søster.
Jeg ville aldrig have tigget min mor om at tale med min far.
Jeg ville have holdt min læber lukket og slugt mine hadefulde ord.
Eller, hvis jeg ikke kan ændre det, ville jeg give min søster, min mor og min far et sidste kram. 
Jeg ville fortælle dem, at jeg elsker dem.
Jeg ville ønske... Ja, jeg ville ønske.

***

Jeg havde det virkelig svært med den her bog. Der er SÅ mange ting, jeg virkelig ikke kan fordrage og som irriterede mig, men samtidig var der positive ting ved bogen. Jeg gider ikke læse litteratur, der prædiker religion og det er Alice in Zombieland desværre rigtig slem til.

Ali har jeg svært ved at forholde mig til. Det ene øjeblik er hun bad-ass og nem at holde af, det næste øjeblik er hun en push-over, naiv og tager utrolig dumme valg. Hun er selvoptaget, forkælet, har ondt af sig selv og behandler andre rigtig dårligt, især hendes bedsteforældre.

Cole er virkelig belastende! Han er kontrollerende, kommanderende og generelt bare hamrende irriterende. Seriøst, jeg er træt af at læse bøger, hvor den mandlige hovedperson opfører sig som et fjols overfor den kvindelig og hun så synes, han er fantastisk! Og jeg er ikke fan af det insta-love/insta-lust de har gang i og de fleste af deres samtaler var simpelthen åndssvage:
"Have you ever been in a fight?" With his free hand, he pinched a lock of my hair and rubbed the strands together. "Because you look like something out of a fairy tale." "The wicked witch?" I couldn't help but ask. "Please. The princess." (s. 99)
Kat er til gengæld virkelig sej og uden tvivl min yndlingskarakter. Hun er sjov, snakker meget og er utrolig glad for sig selv. Fantastisk. Desværre siger hun 'true story' efter alle de ting hun fortæller og det minder mig altså for meget om How I met your mother.

Historien om zombierne er en smule underlig, men det bliver godt forklaret og selvom det aldrig helt virker ordentlig for mig, hader jeg det heller ikke. Bogen er velskrevet og generelt ret sjov, men også ret gennemskuelig. Den har ikke noget med den rigtige Alice in Wonderland historie at gøre, bortset fra navnene (Alice og Kat) og en sky i form af en kanin. Det var jeg meget skuffet over, for jeg synes at både titel og cover lægger rigtig meget op til en genfortælling af den klassiske historie. Men man kan jo ikke vinde hver gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar