tirsdag den 14. maj 2013

School Spirits - Rachel Hawkins

Originaltitel: School Spirits
Forfatter: Rachel Hawkins
Serie: School Spiris #1
Forlag: Disney-Hyperion
Sider: 304
Udgivelsesår: 2013
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: ARC

Dette er en spin-off til Hex Hall serien: Dæmonens hævnDæmonglas og Dæmonjægerne.



15-årige Izzy Brannick blev trænet til at bekæmpe monstre. I århundrede har hendes familie jaget magiske væsner. Men da Izzy's ældre søster forsvinder sporløst midt i et job, bestemmer Izzy's mor sig for at de trænger til en pause.

Izzy og hendes mor flytter til en ny by, men opdager hurtigt at den ikke er så normal, som den virker. Den lokale High School er plaget af hjemsøgelser og Izzy er opsat på at bevise sit værd ved at efterforske sagen. Men at forklæde sig som normal teenager er nemmere sagt end gjort. For en hård pige, der altid har klaret sig selv, er det mærkeligt pludselig at få venner og måske oven i købet blive forelsket.

Kan Izzy stole på at hendes nye venner kan hjælpe hende med at finde årsagen til hjemsøgelserne før nogen bliver såret?

***

Jeg var ikke super imponeret over Hex Hall serien (og især ikke slutningen!!), men da jeg fandt ud af at School Spirits handlede om Izza, var jeg nødt til at læse den. Selvom hun ikke har en særlig stor rolle i Hex Hall, formåede hun alligevel at fange min opmærksomhed.

Historien er ret gennemskuelig, men det gjorde mig egentlig ikke rigtig noget, for jeg læste den ikke så meget for plottets skyld, men mere for et gensyn med Izzy. Og hun er simpelthen en fantastisk hovedperson. Hun har aldrig før gået på High School, så hun foretager reseach ved at se en masse tv-serier omkring High School livet. Det betyder at der gennem hele bogen kommer referencer eller genfortællinger af noget, der skete i forskellige afsnit af Ivy Springs, en tv-serie hun ser. Det er  morsomt og jeg havde sådan en lyst til at se serien, hvilket desværre ikke er en mulighed, da serien ikke eksisterer - jeg googlede det! 

School Spirits har et hav af interessante bipersoner. Hele PMS klubben, Anderson, Dex og Romy, er virkelig sjove og det er tydeligt at mærke, hvor tætte de er. Desuden elsker jeg bare Torin - han er simpelthen så morsom og jeg er vild med, at hun har lange samtaler med en fyr i et spejl! Jeg ville gerne have set lidt mere til Izzy's mor, men heldigvis er School Spirits starten på en trilogi, så der er chance for masser af interessante samtaler og oplevelser med hende og Izzy.

Jeg var ikke særlig vild med sproget i Hex Hall serien, men det kan sagtens være fordi, jeg læste den på dansk. I hvert fald var jeg rigtig glad for både sprog og flow i School Spirits og jeg vil helt sikkert anbefale den for folk, der gerne vil begynde at læse på engelsk. Ikke nok med at historien er nem at følge og sproget er let tilgængelig, så er den også rigtig sjov.

2 kommentarer:

  1. Jeg har ikke læst den danske udgave af Hex Hall, så jeg kan ikke rigtig sige om der er forskel. Men jeg synes nemlig hun har et meget let og enkelt sprog i Hex Hall serien. Og der går tit rigtig meget galt i oversættelserne synes jeg. Så det er lidt syn du har fået et dårlig syn på serien af den grund. Dumme oversættere. :0) Der er så stor forskel på kvaliteten det er helt vildt. Nogen gange er jeg fristet til at tro at de har google-oversat det. For nogle sætninger giver bare slet ikke mening.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også rigtig glad for at jeg læser de fleste bøger på originalsproget, for jeg er enig med dig i at der går så meget tabt i oversættelsen og at kvaliteten svinger helt vildt! Især slang bliver virkelig ødelagt når det bliver oversat!

      Men jeg havde fået Hex Hall bøgerne ganske gratis, så derfor blev de læst på dansk ;)

      Slet