torsdag den 2. maj 2013

The Eternity Cure - Julie Kagawa

Originaltitel: The Eternity Cure
Forfatter: Julie Kagawa
Serie: A Blood of Eden #2
Forlag: Mira Ink
Sider: 434
Udgivelsesår: 2013
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: ARC

Læs først: The Immortal Rules




I Allison Sekemoto's verden er der kun én regel tilbage: Blod kalder på blod.

Hun har gjort det utænkelige: hun døde, for at kunne leve. Efter at være blevet smidt ud fra Eden og adskilt fra fyren, hun vovede at elske, følger Allie nu blodkaldet fra sin skaber, Kanin, for at redde ham fra den psykotiske vampyr Sarren. Men da sporet fører Allie til hendes fødested i New Covington, finder hun noget, der vil ændre verden forevigt - og muligvis ende både menneskers og vampyrers eksistens.

Der er en ny plage på vej, en stamme fra Red Lung virussen, der udslettede det meste af menneskeheden flere generationer tilbage - og denne stamme er dødelig for både mennesker og vampyrer. Det eneste håb for en kur ligger i de hemmeligheder Kanin har, hvis Allie kan finde ham i tide.

Allison troede udødelig var for evigt. Men nu, hvor evigheden hænger i en tynd tråd, er linjerne mellem menneske og monster endnu mere utydelige og Allie må foretage et valg, hun aldrig troede hun skulle tage.


***

The Eternity Cure har været længe ventet! Lige siden jeg vendte den sidste side i The Immortal Rules har jeg længtes efter at vide mere om Allie, så min glæde var stor, da bogen lå i min postkasse. Og den skuffede absolut ikke!

Allie er en af de mest interessante hovedpersoner, jeg har læst om i en vampyrserie. Jeg er vild med, at hun ser sig selv som et monster, der forsøger at styre sig men ved, at det ikke er en kamp hun kan vinde 100 %. Hendes tanker er logiske og hendes handlinger afspejler, hvor velovervejet hun er, men viser også at hun altså stadig 'kun' er teenager. Jackal endte med at blive en af mine favoritkarakterer, for selvom han er et røvhul mindre behagelig det meste af tiden, er han virkelig sjov!

Jeg er helt vild med, hvordan Kagawa tager en mørk, dyster verden og gør den endnu værre! Historien giver bedre indblik i, hvad der egentlig skete dengang menneskeheden blev udryddet og sætter samtidig scenen for endnu en katastrofe. Selvom der er mindre decideret action i The Eternity Cure, er historien mere intens og spændende.

Historien er velskreven (kan Kagawa andet?) og, til trods for både det dystopiske og hele vampyr-elementer, virker både personer og handlinger realistiske, hvilket også er med til at historien bliver ved med at være spændende. Den bliver lidt forudsigelig et par gange uden at det egentlig gør noget - det virker snarere som om Kagawa har præsenteret personer og verden så godt at man kender det, fremfor dårligt plot.

Der er overhovedet ingen tvivl om, at jeg skal have fingre i den sidste bog i trilogien og allerhelst lige nu!! Blood of Eden serien har mine varmeste anbefalinger, så selv hvis du er træt af vampyrer eller aldrig rigtig har gidet dem, så giv den her serie en chance - den er det værd!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar