torsdag den 18. juli 2013

Wintercraft - Jenna Burtenshaw

Originaltitel: Wintercraft
Forfatter: Jenna Burtenshaw
Serie: Wintercraft #1
Forlag: Headline Book Publishing
Sider: 278
Udgivelsesår: 2010
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Ikke oversat
Kilde: Købt





For 10 år siden blev Kate Winters forældre taget af Højrådets vagter for at hjælpe landet i krigen. Nu er vagterne tilbage... og fangerne, inklusiv Kates onkel Artemis, bliver ført sydpå ombord på det frygtelige Nattog. Kate og hendes ven Edgar bliver jagtet af den farligste fjende Silas Dane - Højrådet mest frygtede mand - genkender Kate som en af de Skilled; en sjælden gruppe mennesker, der kan se gennem sløret mellem det levende og det døde. Hans sjæl er ødelagt af Højrådets eksperimenter med sløret og han er overbevist om at Kate kan ændre ødelæggelserne og give ham mulighed for at finde fred.

Den visdom Kate har brug for ligger i Wintercraft - en bog, gemt dybt under kirkegårdsbyen Fume. Men Sjælenes Nat, hvor sløret mellem liv og død er på sit tyndeste, er kun dage væk og Højrådet har deres egne skumle planer for Kate og Wintercraft. For at hjælpe Artemis, Edgar og sig selv må Kate ære sin pagt med en morder og stå ansigt til ansigt med dødens ægte natur.


***

Jeg elsker high fantasy - at blive trukket ind i en verden, der er så anderledes fra den jeg kender, men alligevel har ligheder er helt fantastisk. Især når det er ligeså gennemført, som det er i Wintercraft.

Sproget i bogen er helt fantastisk. Beskrivende, medrivende og dragende. Jeg kunne se det hele for mig, føle kulden, høre toget og mærke rædslen. Det er længe siden, jeg er blevet hevet så voldsomt ind i en bog og jeg har savnet det.

Kate er en dejlig hovedperson. Hun er den perfekte blanding af eventyrlysten og påpasselig. Hun ved, hvad hun vil, men begår ikke masser af dumme fejl i sin iver. Men min yndlingsperson var Silas Dane. Han er så spændende og jeg er vild med, at han er en af de onde - især fordi han faktisk er lidt en nar overfor stort set alle. Alligevel er der noget helt specielt over ham, som også adskiller ham gevaldigt fra Edgar, den anden mandlige 'hovedperson'. Edgar kan jeg virkelig ikke lide, selvom jeg egentlig ikke har nogen grund. Han virker bare som den der irriterende person, du ikke kan slippe af med og som tror han gavner, selvom han egentlig bare er i vejen.

Historien har et par ting, der forvirrede og irriterede mig. F.eks. kommer Kate's evne ganske pludseligt og selvom det bliver forklaret, synes jeg ikke det var nok. Det virker lidt for nemt og lidt for belejligt. Desuden er der en kravletur på en væg, som jeg ikke kan forstå ikke bliver opdaget! Men som helhed er den en skøn bog, der overhovedet ikke slutter med en cliff-hanger, men som alligevel giver mig lyst til at købe den næste bog med det samme, så jeg kan dykke ned i det skønne univers igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar