torsdag den 15. maj 2014

The Wonderful Wizard of Oz - L. Frank Baum

Originaltitel: The Wizard of Oz
Forfatter: L. Frank Baum
Serie: Oz #1
Forlag: Public Domain Books
Sider: 109
Udgivelsesår: 2012
Læst på: Engelsk
Dansk titel: Troldmanden fra Oz
Kilde: Gratis til Kindle







Første sætning: Dorothy lived in the midst of the great Kansas prairies, with Uncle Henry, who was a farmer, and Aunt Em, who was the farmer's wife.


***

Dorothy bor, der sammen med sin hund, Toto, på den store prærie i Kansas sammen med sin onkel Henry og sin tante Em. En uheldsvanger dag fører en kæmpe skypumpe Dorothy og Toto til eventyrlandet Oz, hvor de først møder dværgfolket, gnallingerne, der forklarer dem, at hvis de vil hjem til Kansas, så må de gå ad den gule stenvej til den grønne hovedstad, Smaragdbyen, hvor Den Store Troldmand bor. Men de skal passe på, siger gnallingerne, ikke mindst på Den Onde Heks Fra Vest...


***

The Wizard of Oz er en børnebogsklassisker og det er man overhovedet ikke i tvivl om, når man læser den. Men sproget er ikke så simpelt, at det ikke kan nydes af en voksen og historien er så finurlig og skøn at jeg virkelig var glad for, endelig at kunne smide den på listen over mine læste bøger - der burde den havde været endt for længst.

Selvom jeg troede, jeg kendte historien om Dorothy og Toto, skete der så meget mere i bogen end jeg havde regnet med. Der er action og eventyr, men også tid til stille overvejelser. Historien har, selvfølgelig, et par moraler, men de bliver serveret på så skøn en måde, at man egentlig ikke opdager dem før man tager sig selv i at tænke, at sådan bør det selvfølgelig være. Historierne om mod, hjerte og intelligens er så fint underlagt historien om Dorothys lyst til at komme hjem og det føltes ikke på noget tidspunkt forceret eller belærende.

Jeg kan kun anbefale at læse The Wizard of Oz (eller se filmen - den er også ret sød!) og eventuelt gøre det i så smuk en version, som den Irene ejer! Den er jeg i hvert fald meget misundelig på!

2 kommentarer:

  1. God anmeldelse! Det er sådan en fin lille bog; hurtigt læst og nem at nyde :) Jeg mangler dog stadig at læse resten af serien. Må lige få dem samlet, engang..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Glæder mig til du får læst resten og anmeldt dem - jeg var slet ikke klar over, at der var flere før jeg så det på Goodreads :)

      Slet